آیا واقعا فیس اپ یک ابزار جاسوسی ترسناک است یا اینکه ما با فضاسازی مغرضانه و خارج از اعتدال رسانه های غربی در مقابل یک اپ روسی روبرو هستیم؟!

به گزارش مجله سرگرمی، فیس اپ این چند روزه واقعا خیلی محبوب شده و شبکه های اجتماعی پر شده اند از تصاویری که مردم در آنها به یاری فیس اپ خودشان، دوستان و اعضای خانواده و یا افراد مشهور و سلبریتی ها را پیر نموده اند. چیزی که معمولا با هشتگ #FaceAppChallenge به اشتراک گذاشته می گردد.

آیا واقعا فیس اپ یک ابزار جاسوسی ترسناک است یا اینکه ما با فضاسازی مغرضانه و خارج از اعتدال رسانه های غربی در مقابل یک اپ روسی روبرو هستیم؟!

اپلیکیشن فیس اپ با استفاده از هوش مصنوعی، این کار را خیلی طبیعی و بی نقض انجام می دهد.

چرا فیس اپ اینقدر محبوب شده:

دلایل این امر را من در ابتدای این پست و قبل از پرداختن به نکته اصلی، در اینها خلاصه می کنیم:

1-همه ما در بیم از پیر شدن هستیم و می ترسیم که چقدر چهره مان دگرگون یا زشت گردد. پس فیس اپ کنجکاوی ما را تحریک می نماید.

2-ما می خواهیم بدانیم که روند گریزناپذیر پیری همان طور که سلبریتی ها و زیبا رویان قدیمی را پیر نموده، چه بر سر سپلبریتی های خوش چهره جوان فعلی می آورد.

3-با یاری این عکس های تولیدی فیس اپ ما با کمترین انرژی ، بیشترین میزان لایک و بازخورد را از دنبال نماینده های خود در شبکه های اجتماعی می گیریم.

4-همان طور که در بالا اشاره شد، فیس اپ تصاویر خیلی طبیعی و بی نقصی از روند سالخوردگی می سازد. البته همان طور که می دانید فیس اپ فیلترهای متنوعی دارد ولی فعلا استفاده از فیلتر پیرنماینده آن مد شده است.

فیس اپ پیش از این هم محبوب بود. در سال 2017 این اپلیکیشن 80 میلیون بار دانلود شد، اما موج چالش جدید، این اپلیکیشن را محبوب تر از هر زمان دیگری نموده است. این اپلیکیشن از هوش مصنوعی استفاده می نماید که کارکردی شبیه شبکه های عصبی زیستی دارد، گویی که یک انسان با تخیل خوب بتواند به صورت بی نقص چین و چروک در پیشانی و اطراف چشم و گونه و گردن ایجاد کند، رنگ پوست را تیتره تر کند و تغییرات سالخوردگی مربوط به پوست را در آن ایجاد کند و حتی وضعیت و رنگ موها را تغییر بدهد.

شرکتی که در پشت سر اپ فیس اپ قرار گرفته است Wireless Lab نام دارد.مقر این شرکت در سن پترزبورگ قرار گرفته است و توسط کارمند سابق شرکت یندکس Yandex (موتور جستجوی روسی) به نام یاروسلاو گونچاروف، تاسیس شده است.

زمینه حساس شدن کاربران عادی روی مسائل امنیتی فیس اپ

1- فیس اپ به صورت واضج و آشکار به کاربران نمی گوید که پردازش عکس های آنها در سطح کلاد یا ابر صورت می گیرد. بیشتر کاربران فکر می نمایند که عکس به صورت محلی و در همان گوشی آنها پردازش می شوند. در صورتی که اپلیکیشن عکس ها را وارد فضای ابری می نماید و به صورت ابری هم پردازش می نماید و بعد از تحویل عکس به شما، همچنان عکس شما را خواهد داشت.

2-برخی کاربران متوجه شده اند که حتی اگر به اپلیکیشن مجوز دسترسی به پوشه عکس ها در گوشی هایشان را ندهند، باز هم می توانند از داخل فیس اپ یک عکس را از پوشه عکسشان برگزینند و درخواست پردازشش را بدهند.

این دومی گفته می گردد که مشکل فیس اپ نیست، بلکه حاصل بازتعریف امنیتی این مسئله در iOS است. به این ترتیب که شما می توانید مجوز دسترسی کلی اپ ها به پوشه عکس هایتان را ندهید، ولی بتوانید یک عکس خاص را انتخاب می کنید، وارد یک اپ دلخواه کنید.

زمینه قبلی حساس بودن رسانه های غربی روی شرکت های اینترنتی و فناوری روسی

شوروی سابق و روسیه فعلی و آمریکا سال هاست که در حال جنگ سرد هستند. بعد از فروپاشی شوروی، روسیه سال های محدودی اصلا یارای حضور در میدان جنگ سرد را نداشت. اما جنگ سرد سنتی مدتی است که احیا شده است.

زمینه اصلی شعله ور شدن آتش اختلاف قضیه انتخابات 2016 آمریکا است. بسیاری از مردم، رسانه های و سیاسیون آمریکایی معتقدند که دولت و شرکت های روسی به صورت سیستماتیک و هدفمند و با استفاده از فناوری های سطح بالا اینترنتی، با دادن اخبار کاذب یا فیک، ترتیب دادن پروپاگانداهای تبلیغاتی و هک و جاسوسی، باعث رای آوردن دونالد ترامپ شده اند.

از سال 2016 آمریکایی ها و رسانه های غربی روی فناوری های اینترنتی روسیه بسیار حساس شده اند. چیزی که باعث شده که آنها گاه از حد تعادل هم خارج شوند و نامتوازن تفسیر نمایند.

همان طور که می دانید شما هنگام استفاده از اپلیکیشن یک سری شرایط استفاده از سرویس را باید بپذیرید. متاسفانه اکثر ما اصلا این شرایط را نمی خوانیم و تیک پذیرش شرایط را بی درنگ می زنیم.

شما می توانید شرایط استفاده کاربر از فیس اپ را در اینجا بخوانید.

مطابق بند پنجم، شما مجوز دسترسی و استفاده بی قید و شرط از محتواهایی که وارد این اپ را می کنید به این شرکت می دهید.

یادآوری: شما اپلیکیشن فیس اپ را از کجا می گیرید؟

از اپ استور اپل و گوگل پلی. هر دو اینها معیارهای سخت گیرانه ای برای پذیرش اپلیکیشن ها دارند. بنابراین جلوی اپ هایی که مجوزهای دسترسی مشکوک طلب می نمایند، گرفته می گردد و بنابراین فیس اپ مطمئنا از فیلتر و کنترل هر دوی این شرکت ها گذشته است.

بنابراین انتظار اولیه ما این است که فیس اپ فقط در حیطه دسترسی به عکس های گوشی های ما و متادیتاهای عکس ها، مجوز دسترسی داشته باشد و باید تصور تخیلی اینکه فیس اپ بتواند میکروفن ما را شنود کند و اطلاعات وب گردی مرورگر یا پسوردهای ما را دربیاورد باید از سر بیرون کنیم. اما همین عکس ها و متادیتاها خیلی مهم هستند.

عکس عادی سلفی ما، دوستانمان یا اعضای خانواده ما واقعا چه اهمیتی دارد؟! فرض کنید که فیس اپ به اینها دسترسی داشته باشد و بخواهد اطلاعات آنها را در سرورهای خودش کاملا ذخیره کند؟

مگر چه می گردد؟ مگر ما صدها بار عکس های سلفی خودمان را وارد شبکه های اجتماعی مختلف ننموده بودیم؟

هراس غربی ها: گردآوری یک کلان داده یا بیگ دیتا توسط روس ها

این کلان داده ها چیزی هستند که ما اصلا به آنها توجه نمی کنیم. یک عکس از شما ممکن است هیچ اهمیتی نداشته باشد. اما تصور کنید که فیس اپ عکس میلیون ها شهروند هر کشور را داشته باشد. در گام بعد این عکس را در بانک اطلاعاتی خود با نام کاربری شما ذخیره می نماید.

این عکس ها عموما عکس های باکیفیتی هستند. چون هر یک از ما برای اینکه یک عکس خوب از پیرشدن کذایی خودمان داشته باشیم، اصولا عکس باکیفیت خوبی به خورد این اپ داده ایم.

به علاوه عکس ها حاوی متادیتا یا اطلاعات جانبی هستند. چیزهایی مثل تاریخ گرفته شدن عکس، نوع دوربین و موقعیت عکس.

معمولا بیشتر ما اصلا از این متادیتاها آگاهی نداریم. در صورتی که این متادیتاها خیلی مهم هستند.

متصور است (دست کم از نظر تئوریک) که فیس اپ بیاید و با همین فناوری هوش مصنوعی که دارد این عکس ها و متادیتاها را با عکس های ما در شبکه های اجتماعی دیگر، مقایسه کند، مثلا با اطلاعات سایت LinkedIn .

در این صورت (باز از نظر تئوریک) واتس اپ می تواند یک بیگ دیتای ارزشمند درست کند و بتواند بگوید که مهندسانی در فلان رشته، بیشتر در ایالت ایکس آمریکا تمرکز دارند! یا اینکه فلان شخص که قبلا در یک شهر انگلیس سکونت داشته، مرتب به شهر خاصی در اروپای شرقی صفر می نماید.

از این اطلاعات می توان برای فناوری تشخیص هویت به یاری چهره استفاده کرد، آنها را تقویت کرد یا اصلا با هک دوربین های امنیتی یک شهر خارجی، جهت حرکت یک شخص را دنبال کرد.

خود غربی ها سالهاست که به صورت موثری از فناوری تشخیص هویت به یاری چهره استفاده می نمایند و می توانند از آن برای تشخیص مهاجران و پناهجویان غیرقانونی و نیز تعقیب مجرمین استفاده نمایند.

حالا بیم غربی ها این است که از اطلاعات هویتی برای هدف قرار دادن اطلاعاتی شهروندان در یک کارزار تبلیغاتی دیگر و یا انتخابات 2020 آمریکا استفاده گردد.

پاسخ فیس اپ به نقدها

فیس اپ تایید نموده است که عکس ها را به صورت کوتاه مدت در فضای ابری اش نگه می دارد.

دلیل این کار:

فیس اپ ادعا می نماید که این کار را برای سرعت عمل انجام می دهد. از آنجا که کاربران عادت دارند یک عکس را بارها آپلود نمایند و فیلترهای مختلف را بر روی آن امتحان نمایند، فیس اپ برای افزایش سرعت و هدر نرفتن منابع سرور، این کار را می نماید.

فیس اپ می گوید که بیشتر عکس ها را ظرف 48 ساعت پاک می نماید.

فیس اپ می گوید که عکس ها را اصلا وارد سرورها و فضاهای ابری روسیه نمی نماید. گرچه تیم تحقیق و توسعه R&D این شرکت در روسیه هستند، اما فیس اپ عکس ها را وارد فضای ابری گوگل و آمازون می نماید. (اما می تواند این اطلاعات را از سرورهای گوگل یا آمازون به سرورهای روسیه میرر کند.)

فیس اپ اطمینان داده که عکس ها را با شرکت یا شخص دیگری به اشتراک نمی گذارد و در خصوص دیگر اطلاعات کاربران هم همین کار ار می نماید.

باز هم فیس اپ گفته که هر گاه یک کاربر درخواست بدهد، همه اطلاعاتش را پاک می نماید. (این درخواست فعلا سرراست انجام نمی گردد. شما مثل اپ های دیگر راهی برای پاک کردن اطلاعات خود ندارید. ضرفا می توانید به جهت Settings->Support->Report a bug بروید و بنویسید که به خاطر مسائل امنیتی درخواست پاک شدن اطلاعات خود را دارید.)

چطور فیس اپ ابزار جاسوسی است ولی سرویس های اینترنتی چینی، آمریکایی یا اصولا هر شبکه اجتماعی که کاربران انبوه داشته باشد، ابزار جاسوسی نیستند؟!

در دنیای امروز، داشتن امنیت، یک سراب مضحک است. شما باید همواره بدبین باشید.

ممکن است سناریوی بالا علمی تخیلی به نظر برسد! اما کار از محکم کاری عیب نمی نماید!

بله! ما همواره باید لایه محافظی برای خودمان مهیا کنیم.

قضیه اصلا به تنهایی فیس اپ نیستیم. به ویژه ما کاربران ایرانی متوجه نیستیم که با نصب اپلیکیشن از بازارهای غیررسمی اپلیکیشن و حتی دریافت فایل apk از هر کانال فریب کار تلگرامی، چقدر خطر امنیتی برای خودمان درست می کنیم.

همواره هم استدلال این کاربران بی دقت این است که من که در گوشی ام اطلاعات خاصی ندارم!

در صورتی که یک عکس خانوادگی ساده یا یک گفتگوی استراق سمع شده واحد هم می تواند مورد سوء استفاده قرار بگیرد. ضمن اینکه حالا همه ما در گوشی های خودمان اطلاعات اقتصادی مربوط به حساب ها و کارت های بانکی خودمان را داریم.

هم اطلاعات کاربران خاص و هم بیگ دیتاها گنج هایی هستند که به سختی دولت ها و شرکت های بزرگ می توانند از وسوسه وارسی و استفاده از آنها برای مقاصد تجاری یا امنیتی یا جنگ های سایبری، مقاومت نمایند.

پس

1-منطقی است که اگر یک سرویس اینترنتی شرایط استفاده عجیب و غریب و یا اصلا غیرشفاف داشته باشد؛ اصلا از آن استفاده نکنیم.

2-اگر ایمان دارید که ممکن است همه اطلاعات یک شبکه اجتماعی نوظهور، مورد استفاده شرکت های دیگر یا نهادهای امنیتی قرار بگیرد، با توجیه و ساده انگاری بی اهمیت بودن اطلاعات شما و یا سیاسی نبودنتان، خطر نکنید! از همان اول فید استفاده از آن را بزنید.

3-سیستم عامل های دسکتاپ و موبایلی خود را همواره به روز کنید. اپلیکیشن ها را از بازارهای اصلی نصب کنید. با درنگ مجوزهای دسترسی اپلیکیشن ها را تایید کنید.

همواره تازه ترین نسخه اندروید و iOS را در گوشی خود نصب کنید. این کار به خاطر چند ویژگی بی اهمیت و ارتقای گرافیکی ظاهری نیست! بلکه دغدغه های امنیتی در این توصیه نهفته است.

برای مثال iOS 13 ترتیبی داده که اگر یک اپلیکیشن بخواهد اطلاعات جانبی مثل اطلاعات موقعیت شما را بگیرد یا بلوتوث را به صورت نامحسوس در پشت زمینه فعال بکند، کاربر را آگاه کند.

4-عکس های خیلی خصوصی و متن ها و کامنت های بی مهابای خود را وارد شبکه های اجتماعی با ضریب امنیتی کم نکنید.

5-از پسوردهای پیچیده و بهتر از آن از سیستم ورود دومرحله ای بهره ببرید.

از آن سوی بام نیفتید!

به مانند فیلم های هالیوودی فکر نکنید! فیلم هایی که شرکت های روسی را پر از هکرهای نابکار می دانند و شرکت های سلیکون ولی را پر از آدم های جوان خلاق که هدفشان بهتر کردن شرایط برای همه بشریت است!

در این اخبار هشدار در خصوص فیس اپ، کلی سیاسی کار نهفته است و مناقشه سیاسی احزاب آمریکا، در آن خیلی نقش دارند. اینجا را بخوانید. هر چه باشد در حال نزدیک به دور جدید انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا هستیم.

هنوز هم دموکرات ها نتوانسته اند شکست از ترامپ را پیش خودشان توجیه نمایند و خیلی ساده است که مسائل مربوط به خودشان را متوجه هک و فیک نیوز و مسائل خارجی نمایند. شاید هم بوی شکستی دیگر را از ترامپی استشمام می نمایند!

اما به هر حال مخاطب خوب، از لابلای اخیار با وجوه نادرست یا بزرگ نمایی شده و با مطابقت دادن آنها با هم می تواند متوجه حقایق و فکت هایی گردد.

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: یک پزشک
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 51354

به "آیا واقعا فیس اپ یک ابزار جاسوسی ترسناک است یا اینکه ما با فضاسازی مغرضانه و خارج از اعتدال رسانه های غربی در مقابل یک اپ روسی روبرو هستیم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا واقعا فیس اپ یک ابزار جاسوسی ترسناک است یا اینکه ما با فضاسازی مغرضانه و خارج از اعتدال رسانه های غربی در مقابل یک اپ روسی روبرو هستیم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید