ابرکوه، دیار کهنسال ترین موجود زنده ایران

به گزارش مجله سرگرمی، ابرکوه یکی از شهرهای تاریخی استان و از 14 شهر نمونه گردشگری کشور محسوب می گردد که در فاصله 140 کیلومتری جنوب غربی یزد و در راستا جاده یزد به شیراز واقع شده است.

ابرکوه، دیار کهنسال ترین موجود زنده ایران

ابرکوه دارای بیش از 400 اثر تاریخی است که از این تعداد 136 اثر و در سال 1395 نیز قسمتی از بافت تاریخی و ارزشمند این شهر به مساحت 162 هکتار در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

از میان آثار ثبتی شهرستان ابرکوه تعداد 124 اثر غیرمنقول و 9 اثر از جمله چنته بافی، غذای محلی دَرَنجوش، قفل سازی، گیوه دوزی، عروسک جُلی، مراسم های مذهبی عمه کُبارَم، جوش دور، زنجیرزنی جفتی و موسیقی محرم ابرکوه از آثار ناملموس هستند.

ابرکوه همچنین سه اثر طبیعی دارد که از مهمترین آنها درخت سرو 4500 ساله است که به عنوان دومین موجود کهن سال دنیا شناخته می گردد، درختان بنه بداف و پده هارونی از دیگر دختان کهنسال این شهر و از آثار طبیعی آن است.

گنبد عالی ابرکوه یکی از بناهای سنگی و پایدار این شهر است که به عنوان اولین اثر ثبتی استان یزد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و از جمله شاهکارهای معماری قرن پنجم است که اکنون در آستانه برگزاری مراسم ملی هزاره است.

مقبره طاووس الحرمین و مناره های نظامیه نیز که متعلق به قرن هشتم است، دیگر اثر ثبتی مهم استان یزد محسوب می گردد.

مسجد جامع ابرکوه متعلق به دوره سلجوقیان، مسجد بیرون که منزلگاه امام رضا (ع) در سفر به طوس بوده است، مجموعه طرح پردیسان شامل تعدادی از خانه های ارزشمند دوره قاجاری شامل خانه های تاریخی آقازاده، موسوی، سید علی آقا، حسینی دوست و حاجی خان، همچنین آرامگاه عزیزالدین نسفی، خندق های سنگی دوره ساسانی، قلعه حسن خان از دوره زندیه، ارگ شهرسب، قلعه بداف و هارونی، یخچال های خشتی و قلاع متعدد هم از آثار تاریخی معروف ابرکوه هستند.

درباره ی معرفی جاذبه های دیدنی شهرستان ابرکوه می توان به وجود سایت ها و محوطه های تاریخی بخش بهمن متعلق به دوره هخامنشی و پیش از اسلام، کوه پنج انگشتی در منطقه هارونی، قنات های عظیم و متعدد، منطقه کویری واقع در روستای کلپه، کوه و چشمه آب متک و کوه های اطراف در راستا جاده ابرکوه به فراغه نیز اشاره نمود.

همچنین مجموعه کوه اعلا شامل کوه عیش، دره عباسی، دره انجیری، کوه چکو و سنگ نگاره های منطقه تیجرد، چشمه آب ترش در راستا جاده جرقوییه و کوه خاکک از جمله مناطقی است که می تواند برای گردشگران و میهمانان نوروزی خاطره های خوبی را رقم بزند.

روستاهای شهرسب، هارونی، هک، بداف، فراغه و اسفند آباد شش روستای هدف گردشگری شهرستان ابرکوه هستند. ابرکوه دارای پنج منطقه نمونه گردشگری از جمله بافت تاریخی، کفه نصرت آباد، روستای احمدآباد، شهرسب و هارونی نیز هست.

هم اکنون در این شهرستان تعداد شش بومگردی شامل سرو کهن، عبدالغفاری، تیزک، سرای یادگار، باب حسن، ده عرب و گلدشت، دو اقامتگاه سنتی مجموعه آقازاده و خانه مستوفی، دو سفره خانه سنتی کومه بی بی سید و بی بی شیرین، خانه مسافر عدالت، مجتمع های بین راهی سبحان و بابا کوهی و رستوران سنتی شاهنامه آماده استقبال و پذیرایی از میهمانان نوروزی و گردشگران هستند.

مجاهد کرباسی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه می گوید: شهرستان ابرکوه که در مابین مثلث طلایی گردشگری کشور یعنی استان های یزد، فارس و اصفهان واقع شده است با پتانسیل ها و قابلیت های متعدد بنا به گفته علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی کشور می تواند به عنوان ابرقدرت گردشگری ایران معرفی گردد.

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: گردشبان
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 79950

به "ابرکوه، دیار کهنسال ترین موجود زنده ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابرکوه، دیار کهنسال ترین موجود زنده ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید