ارائه خدمات حمایتی و خدمات توان بخشی درون و برون مدرسه ای

به گزارش وبلاگ یاهو، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی به ارائه گزارش دستاوردها و فعالیت های سازمان آموزش وپرورش استثنایی در حضور وزیر آموزش وپرورش پرداخت.

ارائه خدمات حمایتی و خدمات توان بخشی درون و برون مدرسه ای

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در نشست اعضای شورای معاونین سازمان آموزش وپرورش استثنایی با مقام عالی وزارت که در محل سالن کنفرانس این سازمان برگزار گردید با بیان اینکه آموزش وپرورش استثنایی مولود انقلاب در سال 1370 است و از زمان تأسیس تا به امروز پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی 18 برابر شده است اظهار کرد: 152 هزار دانش آموز استثنایی در 1743 مدرسه استثنایی و 20 هزار مدرسه پذیرا در هفت گروه در حال تحصیل هستند.

وی اضافه نمود: 805 مدرسه استثنایی به عنوان پشتیبان مدارس پذیرا فعالیت دارند و 34 مدرسه شبانه روزی نیز در کشور برای دانش آموزان استثنایی وجود دارد. دانش آموزان استثنایی به دلیل شرایط خاص خود به فضا و تجهیزات 5 تا 10 برابر دانش آموزان عادی نیز دارند که در حال حاضر میانگین تراکم در مدارس استثنایی 53 نفر، نرم کلاسی 6.4 نفر است و به ازای هر 6 دانش آموز استثنایی یک معلم وجود دارد.

افزایش 82 برابری دانش آموزان تلفیقی فراگیر

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی 7 درصد رشد داشته است گفت: رویکرد تلفیقی فراگیر با هدف حرکت از تفکیک به سمت تلفیق و فراگیر سازی از 20 سال پیش آغاز شده است و یکی از جهت گیری های اصلی آموزش وپرورش استثنایی تحصیل دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی تحت عنوان مدارس تلفیقی فراگیر است. تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس تلفیقی فراگیر را ابتدا تا به امروز 82 برابر افزایش یافته است.

پوشش 99 درصدی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در امسال

حسینی یکی از خدمات آموزش وپرورش استثنایی به همه دانش آموزان را برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان دانست و گفت: این برنامه با پوشش 1.5 درصدی از سال 1374 آغاز شده و در سال 1399 و علی رغم شرایط کرونایی به پوشش 99 درصدی رسیده است. راه اندازی یک پایگاه دائمی سنجش به همراه اتاق آکوستیک در تمامی استان ها از برنامه های در دست انجام آموزش وپرورش استثنایی است.

معاون وزیر در ادامه گفت: سیاست سازمان آموزش وپرورش استثنایی در حوزه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان، پایین آوردن سن سنجش نوآموزان و استفاده از برنامه های غربالگری وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی برای تشخیص بهنگام و مداخلات طلایی است.

حسینی با بیان اینکه در سال آینده نیز آزمون های غربالگری برای شناسایی نوآموزان دارای مسائل ویژه یادگیری نیز به برنامه سنجش اضافه خواهد شد تا شناسایی این دسته از دانش آموزان به هنگام صورت گیرد. ارائه خدمات به دانش آموزان دارای مسائل ویژه یادگیری از رویکرد انفعالی به رویکرد فعال در خواهد آمد و ارائه این خدمات با رویکرد مدرسه محوری، معلم محوری و خانواده محوری گسترش خواهد یافت.

ارائه خدمات حمایتی و خدمات توان بخشی درون و برون مدرسه ای

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با بیان اینکه آموزش وپرورش استثنایی در سه حوزه خدمات حمایتی، خدمات توان بخشی درون و برون مدرسه ای و خدمات توان بخشی در قالب مراکز مشاوره به ارائه خدمات توان بخشی می پردازد اظهار کرد: اعتبارات خدمات توان بخشی از 4 میلیارد تومان در سال 1398 به 7 میلیارد تومان در سال 1399 رسیده است و تعداد این خدمات از 16 آیتم به 18 آیتم افزایش یافته است.

وی اضافه نمود: تا به امروز بیش از 32 میلیارد تومان اعتبار در این حوزه به دانش آموزان پرداخت شده است و در سال 98 بیش از 8 هزار پرونده توان بخشی آنالیز و هزینه های آن پرداخت شده است. در حوزه خدمات توان بخشی درون و برون مدرسه ای نیز ارائه این خدمات از سال 1394 تا به امروز 3 برابر رشد داشته است.

آموزش وپرورش استاندارد نیازمند استانداردسازی در حوزه های مختلف است

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش وپرورش استاندارد نیازمند استانداردسازی در حوزه های مختلف است اظهار کرد: اولین مؤلفه که نیازمند استانداردسازی است، توانمندسازی فضاها است که با دو اقدام توسعه فضاهای موجود و ایجاد فضاهای جدید پیگیری می گردد.

وی اضافه نمود: بر اساس آمایش سرزمینی 210 مدرسه استثنایی در کشور برای رسیدن به استاندارد مطلوب موردنیاز است که ساخت این مدارس از یک سال گذشته در قالب طرح از خشت تا بهشت آغاز شده است و تا به امروز 135 مدرسه از این تعداد یا کلنگ زنی و یا افتتاح شده است.

حسینی گفت: 1296 مدرسه تا اول مهر توسط سازمان نوسازی مدارس برای استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی می گردد و 64 مدرسه نیز توسط سازمان استثنایی به صورت الگویی مناسب سازی خواهد شد.

معاون وزیر تربیت بدنی و ورزش را یکی از نیازهای اساسی دانش آموزان استثنایی دانست و اضافه نمود: 31 سالن ورزشی مختص دانش آموزان استثنایی در کشور وجود دارد و 14 استان کشور فاقد سالن ورزشی خاص دانش آموزان استثنایی هستند که ساخت این سالن ها آغاز شده است و در 368 مدرسه استثنایی نیز با مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس ساخت سالن های ورزشی 200 مترمربعی درون مدرسه ای آغاز شده است.

ارائه خدمات به وسیله 756 مرکز مسائل ویژه یادگیری و 48 مرکز مشاوره

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش وپرورش استثنایی ارائه خدمات به دانش آموزان عادی دارای مسائل ویژه یادگیری را به وسیله 756 مرکز مسائل ویژه یادگیری نیز برعهده دارد اظهار کرد: 47 مرکز مشاوره و هدایت نیز خدمات مشاوره ای و توان بخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده های آنان ارائه می دهند.

وی اضافه نمود: تعداد مراکز مسائل ویژه یادگیری از 475 مرکز در سال 1397 به 756 مرکز در سال 1399 رسیده است و 82 مرکز نیز در ایام کرونا راه اندازی شده است. از 48 مرکز مشاوره و هدایت نیز 10 مرکز در سال 98 و 27 مرکز در سال 1399 افتتاح شده است یعنی 77 درصد این مراکز در دو سال اخیر راه اندازی شده است.

نوآوری فضا و تجهیزات

حسینی با بیان اینکه یکی از برنامه های سازمان آموزش وپرورش استثنایی، نوآوری فضا و تجهیزات است اظهار کرد: ایجاد مراکز جامع تشخیصی، توان بخشی و مشاوره ای ازجمله برنامه های آموزش وپرورش استثنایی است و تا به امروز 3 مرکز در کشور راه اندازی شده است و تعداد این مراکز تا انتها سال تحصیلی به 10 مرکز خواهد رسید.

معاون وزیر از راه اندازی اتاق بازی در تمامی 23 مدرسه خاص نابینایان اطلاع داد و گفت: تا اول مهرماه 20 پارک تحرک و جهت یابی در مدارس خاص نابینایان راه اندازی می گردد و اتاق های حسی و حرکتی نیز از 2 اتاق به 10 اتاق خواهد رسید. هفته گذشته نیز عظیم ترین و مجهزترین سالن چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم در قزوین راه اندازی شد.

حسینی از راه اندازی 192 باشگاه پیش کسوتان آموزش وپرورش استثنایی اطلاع داد و اضافه نمود: باشگاه های پیش کسوتان آموزش وپرورش استثنایی با استفاده از ظرفیت شیفت خالی مدارس استثنایی و با هدف تجربه گردانی بازنشستگان و استفاده از تجربیات آنان به عنوان راهنمایان بالینی راه اندازی شده است.

وی اضافه نمود: 3 مرکز رفاهی و آموزشی ارتقای مدیریت آموزشگاهی نیز در کشور راه اندازی شده است و 5 اردوگاه دانش آموزی نیز در حال ساخت است. راه اندازی پایگاه های جامع آموزش مجازی در 32 استان، راه اندازی سامانه ندای همراه و ایجاد اپلیکیشن جامع آموزش از دیگر نوآوری های سازمان آموزش وپرورش استثنایی است.

استانداردسازی منابع انسانی

حسینی دومین استانداردسازی را استانداردسازی منابع انسانی دانست و گفت: کمبود 12 هزار نیرو یکی از مسائل سازمان آموزش وپرورش استثنایی است که با مصوبه شورای سازمان مقرر شده است سالانه ده درصد از استخدامی های آموزش وپرورش به آموزش وپرورش استثنایی اختصاص یابد.

وی اضافه نمود: باتوجه به مصوبه شورای سازمان، پیگیری استقلال ادارات استثنایی استان ها به وسیله استقرار نماینده ذیحسابی و اجازه صدور ابلاغ توسط رؤسای ادارات نیز در حال انجام است. طرح درجه بندی ضوابط مدارس و طرح طبقه بندی مشاغل نیز تدوین شده است و مراحل اداری خود را طی می نماید.

حسینی ادامه داد: برگزاری 27 دوره مجازی ضمن خدمت، آموزش خط بریل و زبان اشاره به 5 هزار نفر و آموزش مهارت های چندگانه به ده درصد معلمین مدارس کم توان ذهنی از دیگر برنامه های امسال سازمان در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی است.

استانداردسازی تجهیزات در قالب نهضت توان افزایی

معاون وزیر سومین مؤلفه استانداردسازی را استانداردسازی در حوزه تجهیزات دانست و گفت: بر اساس نظریه امتداد بعضی مواقع نواقص باعث می گردد یک یا چند حس در بچه ها و دانش آموزان امتداد نیابد و نظام تعلیم وتربیت باید جانشین و تکمیل کننده نقایص دانش آموزان با نیازهای ویژه گردد. نهضت توان افزایی بر اساس نظریه امتداد در آموزش وپرورش استثنایی و برای تأمین 105 قلم تجهیزات کمک آموزشی و توان بخشی دانش آموزان استثنایی راه اندازی شده است.

استانداردسازی محتواهای آموزشی و پرورشی

حسینی چهارمین مؤلفه استانداردسازی را استانداردسازی محتواهای آموزشی و پرورشی دانست و گفت: تا به امروز 1000 کتاب برای دانش آموزان استثنایی مناسب سازی و یا تألیف شده است و دو کتاب نیز در حوزه احکام دانش آموزان استثنایی تألیف شده است. 311 دانش آموز استثنایی در کنکور سال 99 قبول شده اند و این میزان قبولی به معنای رشد 10 درصدی نسبت به سال گذشته است.

استانداردسازی منابع اقتصادی

معاون وزیر پنجمین مؤلفه استانداردسازی را استانداردسازی منابع اقتصادی دانست و گفت: در سال 97 بودجه این سازمان 96 میلیارد و 420 میلیون تومان بود، در سال 98 بودجه به 99 میلیارد و 624 میلیون تومان رسید و بودجه امسال نیز 141 میلیارد و 500 میلیون است. می توان گفت این سازمان تا به امروز حدود 12 برابر افزایش اعتبارات داشته است که هشت برابر آن در دولت تدبیر و امید رخ داده است.

حسینی درباره بودجه سازمان آموزش وپرورش استثنایی در لایحه بودجه سال 1400 گفت: بودجه پیش بینی شده سازمان 185 میلیارد تومان بود که با کمیسیون تلفیق و برنامه وبودجه رایزنی هایی انجام داده ایم تا علاوه بر این بودجه، 250 میلیارد تومان نیز به بودجه ما در ردیف خدمات توان بخشی اضافه گردد.

استانداردسازی فرآیندها و فراگردها

معاون وزیر با بیان اینکه ششمین مؤلفه استانداردسازی، استانداردسازی فرآیندها و فراگردها است اظهار کرد: 40 چرخش تحول آفرین در حوزه سیاست گذاری و تصمیم گیری، ارائه خدمات آموزشی، توان بخشی و تشخیصی تدوین شده است و سه بسته تحولی با 8 برنامه و 36 فعالیت نیز در سازمان آموزش وپرورش استثنایی در حال انجام است.

وی اضافه نمود: 93.3 درصد برنامه ها و فعالیت های بسته های تحولی تأسیسی و نوآورانه است و تا به امروز 70 درصد شاخص های این بسته ها محقق شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه دماسنج نظام تعلیم وتربیت دانش آموزان، معلمان و اولیا هستند اظهار کرد: ایجاد مجلس مشورتی اولیاء، طرح مدرسه کمک اولیاء و اولیای دستیار معلم از جمله برنامه های مشارکتی در حوزه اولیاء دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

وی اضافه نمود: طرح جمع آوری ایده های مطلوب، طرح صد دبیرخانه صد مدرسه با هدف پیوند مدرسه با جامعه، برگزار میزهای گفتگوی تخصصی، ایجاد نظام تصمیم گیری از مدرسه تا ستاد و انعقاد تفاهم نامه با 20 سازمان و دستگاه از دیگر فعالیت های سازمان آموزش وپرورش استثنایی است.

فعالیت آموزش وپرورش استثنایی در شبکه شاد

حسینی شبکه شاد را عظیم ترین دستاورد آموزش وپرورش در عصر کرونا دانست و گفت: در حال حاضر 100 درصد مدارس استثنائی و 84 درصد کلاس ها به شبکه شاد متصل هستند و تا به امروز 3 هزار و 700 محتوای آموزشی در بیش از 850 کانال درسی مرتبط با آموزش وپرورش استثنایی در شاد بارگذاری شده است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "ارائه خدمات حمایتی و خدمات توان بخشی درون و برون مدرسه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه خدمات حمایتی و خدمات توان بخشی درون و برون مدرسه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید