از ظرفیت دریای خزر برای تجارت منطقه ای استفاده شود

به گزارش مجله سرگرمی، مهدی آکوچکیان سرکنسول ایران در آستاراخان روسیه، با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران و هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه دیدار و گفت وگو کرد.

از ظرفیت دریای خزر برای تجارت منطقه ای استفاده شود

تقویت روابط دوجانبه ایران و روسیه محور برگزاری این نشست بود و در عین حال درباره برخی از مهم ترین موانع صادرات کالاهای ایرانی به آستاراخان روسیه بحث و تبادل نظر شد.

آکوچکیان بر ضرورت همکاری دولت و بخش خصوصی تاکید و اظهار کرد که دولت باید کمک کننده بخش خصوصی باشد نه رقیب آن.

او با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در آستاراخان، تاکید کرد که باید زمینه های همکاری مشترک که هنوز شناسایی نشده اند و کسی به آنها ورود نکرده است، مورد توجه قرار گیرد.

بهره مندی از تعرفه های تجاری اوراسیا، از دیگر موضوعاتی بود که از سوی سرکنسول ایران در آستاراخان روسیه مطرح شد. او در همین زمینه گفت: این تعرفه ها در صورتی شامل حال فعالان اقتصادی ما می شود که کالاهای آنان به صورت مستقیم وارد اوراسیا شود؛ در حالی که برخی از فعالان اقتصادی به دلیل محدودیت ها یا تسهیل در فرایند تجارت، کالاهای خود را از طریق کشور آذربایجان، ارمنستان یا قزاقستان وارد روسیه می کنند که در این صورت مشمول تعرفه های تجاری اوراسیا نمی شوند.

آکوچکیان همچنین سرای تجاری آستاراخان را ظرفیتی برای رونق تجارت دانست و در همین زمینه گفت: در حال حاضر استان گیلان بیشترین بهره را از ظرفیت های تجاری این سرا می برد که ضروری است تمهیداتی اندیشیده شود تا تمامی استان ها و فعالان اقتصادی از فرصت های این سرای تجاری استفاده کنند؛ همچنین باید از ظرفیت های استان های دیگر هم در رونق سرای تجاری آستاراخان بهره گرفته شود تا نه تنها تجار روسی، بلکه تجار قفقاز جنوبی هم از این سرای تجاری بهره برداری کنند.

توسعه مراودات از طریق منطقه آزاد لوتوس روسیه، دیگر موضوعی بود که آکوچیکان مورد توجه واقع شده است و این منطقه را فرصت ویژه ای برای ورود شرکت های ایرانی معرفی کرد.

او تاکید کرد که این منطقه آزاد، امتیازات ویژه ای را برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در نظر گرفته است.

به باور سرکنسول ایران در آستاراخان، روسیه در حال حاضر بیش از قبل تمایل به همکاری با ایران دارد و در شرایطی که به واسطه برخی تحرکات سیاسی، خلیج فارس تحت تاثیر قرار گرفته است، در مقابل دریای خزر اهمیت دو چندانی برای تجارت پیدا کرده است.

او همچنین ورود به آستاراخان را به معنای ورود کامل به بازارهای روسیه تلقی و گفت: با وجود محدودیت های ناشی از ویروس کرونا، هیچگاه مراوردات ایران با منطقه آستاراخان متوقف نشد و در حال حاضر یکی از تلاش های ما این است تا طرف روسی را متقاعد به تاسیس بانکی در رشت یا بندرانزلی کنیم که در صورت تحقق آن بسیار کمک کننده خواهد بود.

بخش خصوصی و دولت ناچار به تقویت توسعه روابط تجاری خود در آستاراخان هستند

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نقش و اهمیت دریای خزر را با توجه به محدودیت های موجود برای حمل و نقل بی بدیل توصیف کرد. شافعی در همین زمینه گفت: در حال حاضر به واسطه شیوع ویروس کرونا، هنوز برخی مرزهای زمینی بسته هستند و در این میان اهمیت مرزهای دریایی دو چندان می شود. دولت هم بر مبنای آنچه در جلسات ارائه می دهد، برای توسعه زیرساخت های دریای خزر برنامه های قابل توجهی دارد.

شافعی با اشاره به آخرین نشست سران کشورهای حاشیه خزر، افزود: پیشنهاد تشکیل بلوک اقتصادی منطقه از جمله مهم ترین موضوعاتی بود که در این نشست از سوی کشورهای حاشیه دریای خزر مطرح شد تا از این طریق، یک تجارت ترجیحی میان این کشورها شکل گیرد.

رئیس اتاق ایران گفت: هم بخش خصوصی و هم دولت ناچار به تقویت توسعه روابط تجاری خود در آستاراخان هستند، چراکه این منطقه می تواند به عنوان بارانداز کلیه استان های روسیه و حتی فراتر از این کشور باشد.

شافعی با اشاره به صحبت های سرکنسول ایران در آستاراخان درباره سرای تجاری ایرانیان خاطرنشان کرد که اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه برنامه های جامعی برای توسعه روابط تجاری در این منطقه دارد و اتاق ایران برای اجرایی شدن این برنامه ها، اعلام آمادگی می کند.

او تاکید کرد که توسعه اقتصادی هدف دولت و بخش خصوصی است و امیدواریم تا از ظرفیت های آستاراخان به نفع کشورهای منطقه بهره برده شود.

محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران هم در این نشست گفت: در تازه ترین نشست معاونت امور بین الملل اتاق ایران با صادرکنندگان گواهی مبدا از 5 کشور، ایران پیشنهاد داد تا گواهی مبدا اورسیا به صورت الکترونیکی انجام شود که در همین زمینه هم طرحی ارائه شده است.

او همچنین خاطرنشان کرد که نخستین دفتر تجارت ملی اتاق ایران در روسیه به مرکزیت اوراسیا در آستاراخان تاسیس خواهد شد که مقدمات آن اجرا شده و ضروری است که بهره برداری از آن به نفع مطلوب صورت گیرد.

در ادامه هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیهتوضیحاتی درباره مسائل پیش آمده در خصوص گواهی مبدا، ارائه کرد. در نهایت مقرر شد این مشکل از طریق اتاق ایران مورد بررسی قرار گیرد.

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 111181

به "از ظرفیت دریای خزر برای تجارت منطقه ای استفاده شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ظرفیت دریای خزر برای تجارت منطقه ای استفاده شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید