بخشنامه ها شفاف نیست؛ مردم در کنسلی بلیت های نوروز سرگردان هستند

به گزارش مجله سرگرمی، در حالی که مردم طبق بخشنامه پنجم اسفند وزیر راه و شهرسازی به دنبال کنسلی بلیت سفر های نوروز خود هستند، اما آنالیز های میدانی حاکی از بروز بعضی مسائل در این حوزه دارد.

بخشنامه ها شفاف نیست؛ مردم در کنسلی بلیت های نوروز سرگردان هستند

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، روز پنجم اسفند ماه سال جاری بود که وزیر راه و شهرسازی پس از شیوع ویروس کرونا در کشور طی بخشنامه ای به سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت های هواپیمایی و البته راه آهن و شرکت های ریلی تأکید کرد که مسافرانی که پیش از این تاریخ نسبت به تهیه بلیت برای سفر های پیش رو و سفر های نوروزی اقدام نموده اند می توانند بلیت خود را بدون کسر جریمه کنسل نمایند.

البته مسافران توجه نمایند که باید حداکثر 12 تا 24 ساعت قبل از ساعت درج شده در بلیت نسبت به کنسلی بلیت اقدام نمایند.

در این راستا و پس از شیوع بیماری کرونا در کشور و خصوصاً با تأکیدات ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر عدم انجام سفر های نوروزی از سوی مردم تقاضای سفر در انواع مدل های حمل ونقلی همچنین حمل ونقل هوایی کاهش یافت و اغلب مسافرانی که بلیت هواپیما خصوصاً برای ایام نوروز گرفته بودند در راستای توجه به تذکرات ستاد مبارزه با کرونا نسبت به کنسلی بلیت اقدام کردند.

البته از طرف دیگر هم اعلام استان ها مبنی بر عدم ارائه خدمات سفر به مسافران و تعطیلی هتل ها و دیگر مراکز اقامتی و خدماتی گردشگری نیز مزید بر علت شد تا درصد بالایی از مردم بلیت های خود را کنسل نمایند.

در روز های ابتدایی کنسلی بلیت مسافران از نظر استرداد بلیت و دریافت وجه مشکل چندانی نداشتند، اما با افزایش حجم تقاضای کنسلی بلیت هواپیما اغلب آژانس ها و همچنین شرکت های هواپیمایی با کمبود نقدینگی روبرو شدند و از سوی دیگر نبود هماهنگی بین شرکت های هواپیمایی و آژانس ها و همچنین وجود نواقصی در پرداخت پول موجب بروز مسائلی شد که مردم را نیز سرگردان کرد.

* آژانس ها: تعدادی از شرکت های هواپیمایی هنوز پول بلیت ها را به ما برنگردانده اند

در این راستا به سراغ یکی از مدیران آژانس های فروش بلیت هواپیما رفتیم و با وی در این باره تبادل نظر کردیم.

این مدیر آژانس با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا در کشور و دیگر مناطق جهان مسائل بزرگی را برای همه صنوف خصوصاً بخش گردشگری ایجاد نموده است شرح داد: در پرواز ها و تور های خارجی بعضی همکاران ما تا 7.5 میلیارد تومان هم پول دست کارگزار دارند که این کارگزار ها در داخل و خارج کشور فعال هستند، بعضی از آن ها از آژانس های نامی کشور هستند که حتی در خارج کشور هتل دارند.

وی ادامه داد: هر آژانسی 2 تا 3 هزار قرارداد با مسافر و کارگزار برای ایام نوروز داشت، ما پول هایی که از مسافر دریافت می کنیم را نگه نمی داریم، بخشی را به شرکت هواپیمایی بابت رزرو می پردازیم تا جایگاه پرواز را برای مسافر ما قفل کند و بعضی را هم به چارترنماینده می دهیم و بعضی از پول هم به کارگزار پرداخت می گردد (در پرواز های خارجی)؛ پول به هر کشور مقصد که مسافر تقاضا می نماید و کارگزاری آنجا طرف قرارداد ما است حواله می زنیم که البته با توجه به نوسانات ارزی باید هر روز با طرف خارجی تسویه کنیم.

این مدیر آژانس هواپیمایی اضافه نمود: در همین ماه جاری آژانس ها پول هتل را در پرواز های خارجی پرداخته اند که این به وسیله صرافی انجام می گردد که ما پول به حساب صرافی می ریزیم و کارگزاری هتل هم در خارج کشور این پول را از صرافی دریافت می نماید.

وی اضافه نمود: مشکل ما امروز این است که شرکت های هواپیمایی ما بابت ابطال بلیت هنوز به ما پولی نداده اند، به عنوان مثال شرکت ماهان هنوز به ما پول نداده است و اعلام می نماید موتور هواپیما خریده است.

این مدیر آژانس هواپیمایی تأکید کرد: دولت به جای آنکه به سرعت بخشنامه بزند و به 5 هزار آژانس و دفتر خدمات مسافری و هوایی بگوید که پول مردم را برگرداند اول به شرکت های هواپیمایی داخلی بگوید پول بلیت مسافر را بدون خسارت به آژانس ها عودت دهند تا آن ها به مردم بپردازند.

* هتل های خارجی بابت کنسلی جریمه می گیرند

وی اضافه نمود: از سوی دیگر باید به این موضوع توجه داشت که این بخشنامه دولت ایران فقط برای شرکت های هواپیمایی داخلی قابل اجرا است و نمی توان آن را به هتل خارجی تعمیم داد، آن ها بابت کنسلی، جریمه دریافت می نمایند و معتقد هستند این جریمه بابت کنسلی باید پرداخت گردد و آن ها به ما می گویند که مرز های ما بسته نیست بلکه مرز های شما مسدود است.

این مدیر آژانس هواپیمایی ادامه داد: با این حال بسکمک از هتل ها و کارگزاری های خارجی هم بدون جریمه پول مسافر را برگردانده اند و ما هم به مسافر این پول را برگردانده ایم و حتی کارمزد خود را از پول مسافر کم ننموده ایم، خیلی از آژانس ها در این شرایط ضرر نموده اند، اما قطعاً نمی خواهند ضرر های خود را از مسافر بگیرند.

وی اضافه نمود: با این حال در بعضی پرواز های خارجی و تور ها کارگزاری هتل ها پول ما را به طور کامل برگردانده اند، اما در پرواز های داخلی هنوز شرکت های هواپیمایی به ما پولی نداده اند.

به گفته وی تا به امروز حدود 30 درصد کارگزاران پول های مسافران را در پرواز ها و چارتر های خارجی برگردانده اند.

این مدیر آژانس هواپیمایی اضافه نمود: با این حال کشور های جنوب شرق آسیا و کشور هایی نظیر مالزی و تایلند هم رزرو هتل های ما را بدون ذره ای جریمه کنسل می نمایند، اما به ما می گویند نمی توانیم پول برای شما حواله کنیم، چون از لحاظ تحریم اجازه نداریم و ما با این مشکل نیز روبرو هستیم.

* طبق بخشنامه اگر ایرلاین ها پول آژانس ها را برنگردانند با مراجع قضایی روبرو هستند

وی اضافه نمود: درست است که وزیر راه و شهرسازی بخشنامه داده است آژانس ها پول مردم را برگردانند، ولی آژانس ها هم فروشنده محصولات دیگران هستند، آن ها از شرکت هواپیمایی و چارترنماینده می خرند، از هتل و کارگزاری هتل خریداری می نمایند، بهتر بود قبل از آنکه چنین بخشنامه ای خطاب به 5 هزار آژانس تهیه گردد به این 10 تا 15 شرکت هواپیمایی داخلی تأکید می شد که پول های چارترنماینده و آژانس ها را بپردازند تا آژانس ها پول مردم را بدهند؛ ما هنوز با شرکت های هواپیمایی روبرو هستیم که پول مردم را نداده اند، آژانسی که 7.5 میلیارد تومان پول دست کارگزار دارد باید قطعاً این پول را پس بگیرد تا بتواند به مسافر پول را برگرداند در حالی که هنوز تدبیری در این باره اندیشیده نشده است.

این مدیر آژانس هواپیمایی اضافه نمود: فعلاً آخرین بخشنامه ای که آمده این است که ایرلاین ها پول آ ژانس ها را برگردانند در غیر این صورت مراجع قضایی، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف نماینده وارد عمل می گردد که این بخشنامه به ایرلاین ها زده شده است.

* لزوم حمایت دولت از صنف گردشگری

وی اضافه نمود: زمانی که مسافر برای کنسلی بلیت وارد آژانس می گردد انتظار دارد کارش به سرعت انجام گردد، اما وقتی ما اعلام می کنیم که پول آن ها در روز های آینده به حساب شان می آید با ما مقابله می نمایند و فکر می نمایند ما این پول را دریافت نموده ایم و به مسافر نمی دهیم در حالی که همین شرکت های هواپیمایی پول را به ما برنگردانده اند، امروز 5 هزار آژانس و دفتر خدمات مسافرتی هوایی درگیر این چنین مسائلی هستند.

این مدیر آژانس هواپیمایی اضافه نمود: درصد بالایی از آژانس ها هم هنوز نتوانسته اند پول های بلیت را از شرکت های هواپیمایی و همچنین کارگزاری هتل ها دریافت نمایند البته در حوزه ریلی هم تا حدی چنین مسائلی وجود دارد.

وی گفت: صنف گردشگری پس از فراوری دارو، دومین تجارت پرسود جهان است و به اقتصاد کشور ها کمک بسزایی می نماید و امیدواریم دولت هم کمک کند تا این بخش دچار مسائل اقتصادی در ماه های آینده نگردد در غیر این صورت پیش بینی می کنیم بیش از 50 درصد آژانس ها در 2 الی 3 ماه آینده ورشکست شوند.

اسعدی سامانی: مردم بابت ابطال بلیت مهلت دهند

در این راستا دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی می گوید: بلیت هایی که پیش از 5 اسفند خریداری شده است مشمول قانون ابطال بلیت بدون جریمه است و مسافران اگر 12 تا 24 ساعت پیش از پرواز نسبت به ابطال بلیت اقدام نمایند جریمه نمی شوند، اما بلیت هایی که پس از 5 اسفند سال جاری تهیه شده است برای ابطال مشمول قانون جریمه است.

به گفته مقصود اسعدی سامانی، حجم استرداد بلیت های پرواز ها این روز ها بسیار زیاد است و شرکت های هواپیمایی دچار کمبود نقدینگی هستند و به همین دلیل ممکن است در پرداخت پول مسافران با مسائلی روبرو باشند البته بعضی از شرکت های هواپیمایی توانسته اند از مسافران خود مهلت بگیرند تا در موعد مقرر پول بلیت را به آن ها برگردانند.

به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، شرایط امروز به خاطر بیماری کرونا ویژه و خاص است و همه شرکت های هواپیمایی، هتل ها، تور ها و آژانس ها دچار مشکل اقتصادی شده اند. در این راستا مردم باید با درک متقابل یکدیگر را کمک نمایند تا این بحران برطرف گردد.

به گفته اسعدی سامانی، تا به امروز درصد بالایی از پول مسافران پرداخت شده است و بعضی از شرکت های هواپیمایی هم پول مسافران را با تأخیر خواهند پرداخت.

وی می گوید: پیش بینی ها حاکی از آن است که شرکت های هواپیمایی داخلی به خاطر کاهش تقاضا و کنسلی بلیت و شیوع این بیماری کرونا تا 15 فروردین 99 حدود 3 هزار میلیارد تومان خسارت ببینند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با این حال خواست که سازمان هواپیمایی برای پرداخت پول بلیت های کنسل شده مهلتی به شرکت های هواپیمایی بدهد تا بتوانند با تأمین اقتصادی این پول مسافران را پرداخت نمایند.

به گفته اسعدی سامانی، دولت در بسته حمایتی فرصتی سه ماهه برای پرداخت اقساط به شرکت های حمل ونقلی نظیر شرکت های هواپیمایی و صنعت گردشگری داده است، اما ابعاد خسارت ناشی از توقف فعالیت بنگاه های اقتصادی در حال گسترش است.

* معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی: عامل تأخیر در استرداد بلیت ها دورکاری کارمندان است

با این حال مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری عامل تأخیر در بازگرداندن پول مسافران را دورکاری کارمندان شرکت هواپیمایی اعلام نموده و گفته است میزان پرواز های داخلی به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بخش هوایی کشور تابع سیاست های کلان مبارزه با ویروس کرونا است می گوید: موضوع استرداد کامل مبالغ بلیت هواپیما به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شده است و آن ها موظف هستند مبلغ بلیت را به صورت کامل برگردانند، با توجه به آنکه کارکنان بسکمک از دفاتر و شرکت های هواپیمایی به دلیل رعایت مسائل بهداشتی دورکار شده اند و حضور آن ها در آژانس ها و شرکت های هواپیمایی کاهش یافته است بنابراین فرایند بازگرداندن پول بلیت ها طولانی تر شده است که ممکن است این بازپرداخت برای بعضی بلیت ها به روز های آینده موکول گردد، اما مسافران هیچ نگرانی بابت برگرداندن بلیت هواپیما نداشته باشند، زیرا فقط فرایند محاسبات بلیط ها در این شرکت ها طولانی شده است.

لازم به ذکر است پس از شیوع ویروس کرونا در کشور بسکمک از مردم تصمیم گرفتند که از سفر های نوروزی خود صرف نظر نمایند و در خانه بمانند در این راستا حجم وسیعی از تقاضا برای کنسلی بلیت های هواپیما و قطار شکل گرفت.

5 اسفند ماه سال جاری بود که وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مسافران می توانند بلیت های خود را بدون جریمه کنسل نمایند.

در این مدل 10 درصد مبلغ جریمه توسط دولت به شرکت های هواپیمایی و ریلی پرداخت می گردد.

ضرورت دارد در راستای تسهیل امور مردم دولت نیز با برگزاری جلسات هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های هواپیمایی، نسبت به برطرف این مشکل گام های بلندتری بردارد.

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 77499

به "بخشنامه ها شفاف نیست؛ مردم در کنسلی بلیت های نوروز سرگردان هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشنامه ها شفاف نیست؛ مردم در کنسلی بلیت های نوروز سرگردان هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید