بخش هایی از دیوار خانه یگانه رزن فرو ریخت

به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا/ براساس سخنان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رزن، بخش هایی از دیوار خانه یگانه رزن فرو ریخت.

بخش هایی از دیوار خانه یگانه رزن فرو ریخت

قضیه چیست؟

شهروز کهیایی شرح داد: این بنا در فهرست آثار ملی واقع شده است، اما هنوز توسط میراث فرهنگی تملک نشده و چون مالکیت خصوصی دارد، تخریب شدن آن بر عهده مالک است.

وی با شرح اینکه میراث فرهنگی در خصوص بناهایی مانند خانه یگانه می تواند به صورت مشارکتی اقدام کند، اضافه کرد: مالک این بنا به دلایلی موافق با احیای آن نیست، اگر بنا تحت تملک میراث باشد اداره به صورت مشارکتی این کار را انجام می دهد.

کهیایی گفت: برای جلوگیری از تخریب بنا اقداماتی انجام داده و به نتایجی رسیده ایم، بطوریکه به وسیله اداره کل راه و شهرسازی استان، نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مدیرکل میراث فرهنگی استان پیگیری نموده ایم و با توجه به اینکه اعتباری در این زمینه نداریم بدنبال این هستیم که به وسیله بازآفرینی بافت تاریخی، بنا تحت تملک راه و شهرسازی درآید تا بتوانیم بازسازی و احیا را اجرا کنیم.

وی اعلام کرد: طی بازدیدی که با سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان از بنا داشتیم مقرر شد پس از اعلام تخصیص اعتبارات عمرانی، با شمعک دیوارها را نگه داریم و کار مقدماتی برای حفظ آن انجام گردد تا پس از تملک بازسازی کلی را انجام دهیم.

کهیایی با بیان اینکه حفظ این خانه تاریخی یکی از برنامه های مهم اداره میراث فرهنگی شهرستان رزن است، اعلام نمود: این بنا یکی از نیازهای اساسی در این شهرستان بوده و قرار است به موزه مردم شناسی رزن تبدیل گردد.

خانه تاریخی یگانه بنایی زیبا با معماری قاجاری است که مربوط به یکی از خوانین شهر رزن بوده است. این خانه بین سالهای 1341-1339 توسط حاج محمدآقا یگانه رزنی خریداری و دارای باغی زیبا و عظیم بوده و در سال 98 به شماره 32370 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: همگردی
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 117802

به "بخش هایی از دیوار خانه یگانه رزن فرو ریخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش هایی از دیوار خانه یگانه رزن فرو ریخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید