آنالیز ثبت جهانی کاروان سراهای راه ابریشم در ایران از خراسان رضوی شروع شد

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: آنالیز ثبت جهانی کاروان سراهای راه ابریشم در ایران از رباط شرف خراسان رضوی شروع شده است.

آنالیز ثبت جهانی کاروان سراهای راه ابریشم در ایران از خراسان رضوی شروع شد

به گزارش خبرنگاران از مشهد مقدس، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، حسین زارع صفت اظهار داشت: معاونت میراث فرهنگی درصدد تهیه پرونده ثبت جهانی راه ابریشم با آنالیز کاروانسراهای موجود در راستا این راه است و بر این اساس کار خود را از رباط شرف آغاز نموده است.

وی اضافه نمود: گروهی پژوهشی بین المللی به سرپرستی هادی احمدی، استفانو مونگلی و لورنزوکوتپاس از 29شهریور ماه جاری به همراه معاونت میراث فرهنگی و کارشناسان خراسان رضوی به مدت سه روز رباط های راستا راه ابریشم در خراسان رضوی را مورد آنالیز قرار دادند.

زارع صفت توضیح داد: آغاز آنالیز از شهرستان سرخس مرز مشترک ایران و ترکمنستان، رباط شرف به عنوان نخستین اثر تاریخی این راستا مورد آنالیز نهاده شد که به دلیل ارزش های معماری بسیار مورد توجه گروه پژوهشی واقع شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان نمود: رباط سنگ بست در راستا مشهد فریمان، رباط شریف آباد، رباط فخر آباد، رباط قدمگاه نیشابور، رباط شاه عباسی، رباط سنگ کلیدر، مهر،زعفرانیه، مزینان در سبزوار نیز مورد آنالیز و مطالعه نهاده شدند.

وی گفت: راه ابریشم شاهراه اعظمی است که شرق را به عنوان مهم ترین راه مواصلاتی دنیای قدیم به غرب متصل می نموده که بیش از 10هزار کیلومتر بوده و کاربردهای نظامی و سیاسی نیز داشته است. شریان اصلی از چین آغاز شده و سپس از طریق سمرقند و بخارا به مرو و ترکمنستان و سپس سرخس، نیشابور، سبزوار، قومس و شهر ری ادامه داشته و شاهراه بزرگ خراسان را تشکیل می داده است.

زارع صفت گفت: قدمت راه ابریشم به هزاره اول قبل از میلاد می رسد که ابریشم چین را به یونان و رم و کالاهای اروپا را به مشرق زمین تبادل می نموده اند و علاوه بر این تجارت سنگ هم در این راستا انجام می شده و از جنبه سیاسی عمده ترین تهاجمات و لشکر کشی ها و مهاجرت اقوام و ملل مشرق و غرب در این راستا بوده که فردوسی نیز در شاهنامه به آن اشاره نموده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اضافه نمود: از منظر فرهنگی تعامل و انتقال فرهنگ ها و حتی توسعه فرهنگ ها از طریق کاروانیان و تجار صورت می گرفته و از جنبه مالی و بازرگانی اشیائی مانند صدف، عقیق و فیروزه، سنگ لاجورد که هم اکنون در محوطه های تاریخی ایران یافت می گردد از طریق همین راستا رد و بدل می شده است.

زارع صفت با اشاره به تاثیر راستا راه ابریشم در خراسان رضوی بیان نمود: به سبب عبور بخش عمده و مهم جاده بزرگ شرق از فلات ایران و خراسان بزرگ، مرز ورودی ایران در این قسمت از راه ابریشم از صندلی ویژه ای برخوردار بوده است. راه ابریشم پس از عبور از مرو به سرخس و سپس رباط شرف، رباط ماهی، رباط سنگ، دیزباد، مزینان، مهر، کلیدر، زعفرانیه، نوق، یحیی آباد، ریوند، بهمن آباد، اسد آباد می گذشته و سپس به ایالت قومس سمنان می رفته است.

pariha.ir: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

مجله 90 جعبه: مجله 90 جعبه، مجله تفریحی و آموزشی و سرگرمی

منبع: تسنیم
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 70407

به "آنالیز ثبت جهانی کاروان سراهای راه ابریشم در ایران از خراسان رضوی شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز ثبت جهانی کاروان سراهای راه ابریشم در ایران از خراسان رضوی شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید