آنالیز پرسفر و کم سفرترین روزها و جاده ها در نوروز

به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا/ براساس گزارشات بدست رسیده، یک مسیریاب آنلاین ایرانی به تحلیل پرسفر و کم سفرترین روزها و جاده ها در نوروز پرداخته است.

آنالیز پرسفر و کم سفرترین روزها و جاده ها در نوروز

داستان چیست؟

این مسیریاب آنلاین بومی که نتیجه آنالیز های خود از میزان تردد و سفر بیش از 4 میلیون کاربر را در فاصله 20 اسفندماه 98 تا 20 فروردین ماه سال 99 در اختیار این خبرگزاری قرار داده، به این جمع بندی رسید که میزان سفرها در نوروز 99 نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، 71 درصد کاهش داشته اند. وزارت راه و شهرسازی نیز قبلا با انتشار اطلاعات مربوط به میزان استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و جادهای، از کاهش 94 درصدی سفرهای ریلی، 75 درصدی سفرهای جاده ای با ناوگان حمل و نقل عمومی و 70 درصدی سفرهای هوایی در نوروز 99 خبر داده بود. این نقشه و مسیریاب که معمولا از نقشه های گوگل برای مسیریابی استفاده نمیکند و نقشه های متن باز OSM (سامانه اطلاعات جغرافیایی تحت وب یا Web GIS) را مورد مصرف قرار می دهد، با پیش بینی کاهش سفرهای بین شهری با شیوع ویروس کرونا، از 23 اسفندماه شروع به سنجش سفرها و ترسیم نمودار و مقایسه سفرهای بین شهری در نوروز 98 با نوروز 99 داشته است.

روز اوج و افت سفرها

داده های این مسیریاب گزارش داده که 25 اسفند، روز اوج مسافرت ها بوده و نسبت به سال گذشته، سفرهای بین شهری تنها 36 درصد کاهش داشته است. هرچند پس از ورود به سال 99 و نزدیک شدن به نیمه دوم تعطیلات، سفرها فرایند نزولی پیدا کرد، بگونه ای که در روز 13 فروردین، حجم سفرهای بین شهری 84 درصد کمتر از سال گذشته بوده است. موج دوم کاهش سفرها نیز از هشتم فروردین شروع شد، زمانیکه برای اولین بار طرح فاصله گذاری اجتماعی اجرا و محدودیت های شدیدی برای ترددهای غیرضروری وضع شد. از سوی دیگر روز 13 فروردین، کم سفرترین روز در جاده های کشور بوده است. این موضوع ارتباط مستقیمی با تشدید محدودیت ها در تردد بین استانی و اعمال جریمه 500 هزار تومانی دارد.

شلوغ ترین و خلوت ترین جاده ها

پرسفر و کم سفرترین روزها و جاده ها در نوروز کدام ها بوده اند؟ این نقشه و مسیریاب، میزان کاهش سفرهای بین شهری در بازه زمانی 23 اسفند تا 16 فروردین ماه در 9 محور اصلی کشور را برای یافتن این پاسخ آنالیز نموده و به این نتیجه رسید که محور اصفهان ـ یزد با 89 درصد کاهش ترافیک، کرج ـ چالوس با 88 درصد کاهش ترافیک، اصفهان ـ شیراز با 86 درصد کاهش، سه محوری بوده اند که بیشترین افت ترافیک را به نسبت تعطیلات سال گذشته تجربه نموده اند. در مقابل محور تهران ـ همدان 59 درصد کاهش ترافیک داشته و شلوغ ترین جاده کشور در این دوران لقب گرفته است. این احتمال مطرح است که انتشار آمارهای تفکیک شده استانی از سوی وزارت بهداشت و وجود آمار پایین مبتلایان به کرونا در همدان، باعث شلوغی بیشتر در جاده این استان و سوق یافتن مسافرت ها به این شهر شده باشد. این موضوع را وزیر ارتباطات براساس میزان مصرف انیترنت در توئیتی نیز تایید کرد، هرچند که مقامات استان همدان آن را تکذیب کردند.

خلوت ترین و شلوغ ترین مکان ها

این نقشه و مسیریاب، طرح رعایت فاصله گذاری اجتماعی را در هشت شهر عظیم ایران را نیز آنالیز نموده که شامل گستره حضور مردم در محل هایی مانند بانک، ایستگاه اتوبوس، داروخانه، پمپ بنزین، بیمارستان، مساجد، مراکز دولتی محلی، پارک و سوپرمارکت ها است. میزان مراجعه به این مراکز در بازه زمانی 20 اسفندماه تا 20 فروردین روی نمودار اجرا شده و میزان کاهش آن نسبت به میانگین مراجعه بهمن ماه ـ زمانیکه روال عادی زندگی برقرار بود ـ محاسبه شده است. براساس این اطلاعات، مراجعه به صندلی های سوخت در سراسر ایران، کمترین کاهش را داشته است. در واقع تعداد مراجعه کاربران این مسیریاب به پمپ بنزین ها تنها 49 درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر به علت شیوع کرونا و تعطیلی ها، مساجد 79 درصد کاهش مراجعه داشته اند. اما نمودارهای مربوط به تهران نشان می دهند مساجد با 78 درصد و ادارات و سازمان ها با 77 درصد کاهش مراجعه، خلوت ترین نقاط شهری بوده اند و با آنکه مراکز خدمات درمانی 46 درصد کاهش مراجعه داشته، اما شلوغ ترین نقاط پایتخت بوده اند. جواد عامل، مدیرعامل این نقشه و مسیریاب آنلاین شرح داد: اولین کوشش ما برای مقابله با کرونا، ارائه لایه آنلاین محل های پرتردد روی نقشه نشان بود تا افراد بتوانند محل های پرخطر و شلوغ را تشخیص دهند. گوگل مپس در روزهای گذشته گزارشی از فرایند رشد یا کاهش تردد در بعضی مکان ها را برای بیش از 130 کشور منتشر کرد که ایران به دلیل تحریم در بین این کشورها جایی نداشت. به هر حال گزارش گوگل موارد خوبی برای یادگرفتن داشت. در گزارش گوگل فرایندهای کلی هر کشور در کنار گزارش جزیی و تفکیکی شهر به شهر ارائه شده بود. بر همین اساس، ما هم در کنار گزارش کلی سفرهای نوروزی، فرایندهای مراجعه کاربران به مکان های مختلف شهری در این مدت را هم گنجاندیم و البته مثل همواره سعی کردیم فقط کپی نکنیم، بلکه جزئیات و ایده های متفاوت تری را هم ارائه بدیم. او یادآور شد که این گزارش بر اساس تعداد کاربرانی که با این برنامه در جاده ها مسیریابی کردند، ارائه شده که نکات جالبی را درباره سفرها آشکار می نماید. مطمئنم افراد خبره می توانند جزئیات و نتایج بیشتری را از این گزارش برای تصمیم گیری استخراج نمایند. عامل با تاکید بر اینکه حریم خصوصی کاربردان این مسیریاب حفظ شده است، گفت: کاربران برای استفاده از این نقشه و مسیریاب، احتیاج به ارائه هیچ اطلاعات هویتی ندارند و بدون احتیاج به لاگین یا داشتن حساب کاربری می توانند از تمام قابلیت های نقشه و مسیریاب استفاده نمایند. ساختن یک حساب کاربری و ورود به آن، کاملا اختیاری است و صرفا به کاربر یاری می نماید تا بتواند نقشه را شخصی سازی و اطلاعات مورد نظر خود را برای آینده ذخیره سازی کند. با این حال باز هم برای لاگین کاربر را ملزم به ارائه شماره موبایل ننموده ایم و کاربر برای ثبت نام صرفا به یک آدرس ایمیل احتیاج دارد. نکته مهمتر اینکه در مجموع، کمتر از 10 درصد کاربران وارد حساب کاربری می شوند و بیش از 90٪ به شکل کاملا ناشناس از سیستم استفاده می نمایند.

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: همگردی
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 85132

به "آنالیز پرسفر و کم سفرترین روزها و جاده ها در نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز پرسفر و کم سفرترین روزها و جاده ها در نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید