تسریع در بهبود زخم با روش نوین دانشمند ایرانی

به گزارش مجله سرگرمی، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس(UCLA) در مطالعه اخیرشان با همکاری علی خادم حسینی مدیرعامل موسسه تراساکی(Terasaki Institute) و پژوهشگر ایرانی و استاد دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس دریافته اند میکروسوزن های پر شده از سلول های بنیادی باعث تسریع در بهبود زخم می شوند.

تسریع در بهبود زخم با روش نوین دانشمند ایرانی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمگ، سلول های بنیادی ابزار قدرتمندی هستند که می توانند روزی راه های جدیدی را برای توسعه در داروهای ترمیمی نوین به روی دانشمندان بگشایند.

اکنون یک مطالعه جدید نشان داده است که می توان نوع خاصی از سلول های بنیادی را با استفاده از میکروسوزن های حل شونده به بافت های آسیب دیده ارسال کرد تا زخم ها سریع تر بهبود یابند.

سلول های بنیادی مزانشیمی(MSC) وظیفه پر کردن مجدد سلول های استخوانی، غضروفی، ماهیچه ای و چربی بدن را بر عهده دارند. اما اخیراً دانشمندان دریافتند که سلول های بنیادی مزانشیمی پتانسیل زیادی برای بهبودی طیف وسیعی از بافت های اسیب دیده دارند. در صورت آسیب دیدن بافت های آسیب دیده، سلول های بنیادی مزانشیمی باعث تقویت تشکیل رگ های خونی جدید، کاهش التهاب و زنده نگه داشتن سلول ها می شوند. اما مشکلاتی در این باره وجود دارد. برای مثال تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی به طور مستقیم درون سلول های طبیعی با سوزن معمولی، می تواند باعث آسیب بیشتر و زخم شدن بافت گردد علاوه بر آن مقادیر زیادی سلول برای انجام این کار ضروری است.

بنابراین طی مطالعه جدید محققان کوشش کردند تا روشی کم تهاجمی و مؤثرتر برای تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی درون سلولها پیدا نمایند. محققان قصد داشتند تا راهی برای سالم نگه داشتن سلول های بنیادی مزانشیمی پیدا نمایند تا این سلول ها بتوانند در آنجا بمانند و مدت بیشتری کار نمایند.

برای این کار محققان کوشش کردند تا محیطی را که این سلول ها(سلول های بنیادی مزانشیمی) به طور طبیعی در آنجا زندگی می نمایند را مجددا بازسازی نمایند.

آنها با استفاده از یک ماتریس از الیاف ژلاتین این کار را انجام دادند زیرا این کار به سلول های بنیادی مزانشیمی(MSC) اجازه می دهد تا مواد معدنی را نگه داشته، مواد مغذی را جذب نموده و آغاز به ترمیم بافت های آسیب دیده نمایند.

مرحله بعدی انتقال سلول های بنیادی به داخل بافت ها بود و میکروسوزن ها نیز برای این قسمت کارآمد بودند. همان طور که از نامشان پیداست، میکروسوزن ها به حدی ریز هستند که می توانند بدون درد به پوست یا بافت نفوذ نمایند. آنها معمولاً به صورت هزارتایی بر روی یک پچ قرار می گیرند و دارو را به بدن ارسال می نمایند. با گذشت زمان داروهای انتقال یافته به بدن توسط میکروسوزن ها، در پوست به آرامی آزاد و حل می گردد.

در این حالت محققان میکروسوزن های فراوری شده از ماتریس ژلاتین را که سلول های بنیادی مزانشیمی بر روی آنها بودند را ایجاد کردند. سپس این میکروسوزن ها در یک پوسته ساخته شده از یک ماده بیولوژیکی سفت تر به نام پی ال جی ای(PLGA) قرار گرفتند. پس از اینکه آنها بر روی یک بافت آسیب دیده قرار گرفتند، ابتدا پی ال جی ای حل شد و سپس میکروسوزن ها مواد را به داخل بافت ارسال کردند.

در آزمایشات محققان دریافتند 90 درصد از سلول های بنیادی مزانشیمی 24 ساعت بعد از تزریق به بافت طبیعی زنده بودند و فعالیت داشتند.

محققان در گام بعد آزمایشاتی را بر روی بخش کوچکی از پوست موش ها انجام دادند. میکروسوزن های پوشیده شده با پی ال جی ای با استفاده از چسب زخم های ساده قدیمی بر روی زخم قرار داده شدند. محققان نام این سیستم را میکروسوزن های ذخیره ای هیبریدی جداشدنی(d-HMND) نهادند.

در گام بعدی پژوهشگران با اندازه گیری تعدادی از نشانگرهای مختلف مشاهده کردند که این روش باعث تسریع در فرایند انقباض/کوچک شدن زخم، رشد مجدد پوست و مو، کاهش التهاب و بازسازی بافت و تشکیل رگ های خونی جدید می گردد و این درمان بهتر از تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی به طور مستقیم به زخم یا استفاده از میکروسوزن های فاقد سلول های بنیادی مزانشیمی بود.

علی خادم حسینی یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: در پژوهش های آینده، میکروسوزن های ذخیره ای هیبریدی جداشدنی می توانند اندکی قبل از استفاده در آزمایشگاه های کلینیکی ساخته شوند تا از آنها برای درمان آسیب های پوستی استفاده گردد. البته می توان از آنها برای درمان طیف وسیعی از دیگر اختلالات از جمله ملانوما و سایر اختلالات پوستی نیز استفاده کرد.

ملانوما(Melanoma) به تومور با منشا سلول های ملانین دار گویند. این تومور بدخیم اصولاً یک تومور پوستی است. این نوع سرطان به سرعت می تواند در بدن گسترش پیدا کند.

یافته های این مطالعه در مجله Advanced Functional Materials منتشر شد.

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 95921

به "تسریع در بهبود زخم با روش نوین دانشمند ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسریع در بهبود زخم با روش نوین دانشمند ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید