تمام برنامه های دانشگاه خوارزمی برای یاری به دانشجویان بخصوص در بحث اشتغال زایی

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: دانشگاه خوارزمی برای اشتغال زایی دانشجویان طرح های خوبی را انجام داده به طوری که سال گذشته طرح مهارت دانشجویی را اجرا کردیم که در این طرح هر دانشجو در 24 رشته می تواند موضوع خود را انتخاب کند و آموزش ببیند.

تمام برنامه های دانشگاه خوارزمی برای یاری به دانشجویان بخصوص در بحث اشتغال زایی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، حجت عابدی اصل - مدتی قبل رئیس دانشگاه خوارزمی از خبرنگاران بازدید کرد و صحبت های زیادی درباره فعالیت این دانشگاه داشت، یکی از صحبت هایش این بود که دانشگاه خوارزمی از هویت تربیت معلمان به تقویت و گسترش تحصیلات تکمیلی تغییر ماموریت داده است.

ساعتی را با عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی درباره تمام فعالیت های آموزشی، پژوهشی و علمی این دانشگاه گفت وگو کردیم که شنیدن صحبت های او خالی از لطف نیست.

آنچه در گفت وگوی ما با حبیبی می خوانید:

نخستین موسسه تربیت معلم درکشور بودیم

دارالمعلمین عالی به دانش سرای عالی تغییر یافت

دانشگاه علوم اقتصادی به دانشگاه خوارزمی ملحق شد

ساختمان مرکزی دانشگاه بر اساس طرح مهندسی مارکف روسی تبار ساخته شد

گسترش فعالیت آموزشی در منطقه پردیس کرج

بعد از سال 90 هویت ما دچار 2 گانگی شد

دانشگاه خوارزمی با 3 چالش روبه رو است

دانشگاه با نگاه به آینده گام بر داشته است

این دانشگاه دارای 230 دانشجوی خارجی از 11 ملیت است

امکانات جوابگویی اهداف سازندگی نیست

دانشگاه خوارزمی از ضعف امکانات و تجهیزات رنج می برد

دانشگاه خوارزمی در حوزه پلاسمای پزشکی، دارویی و درمانی فعال است

17 پروژه با کشور اتریش در موضوعات محیط زیست، دارو و درمان داریم

500 دانشجوی ما دریک خوابگاه لاله زار مستقر هستند

دانشگاه برای فرصت مطالعاتی به اساتید یاری اقتصادی می نماید

سال جاری 20 رویداد استارت آپی داریم

تجهیزات آزمایشگاهی ما با استاندارد جهانی فاصله دارد

چشم انداز 5 سال آینده در ترم های بهمن و اسفند اعلام می گردد

به معنای واقعی 10 درصد رشد منفی داشته ایم

نخستین موسسه تربیت معلم درکشوربودیم

فارس: درباره تاریخچه فعالیت دانشگاه بگوئید؟

حبیبی: نخستین موسسه تربیت معلم کشور برای مدارس ابتدایی تحت عنوان دارالمعلمین مرکزی با ریاست میرزا ابوالحسن خان فروغی در 15 شهریور ماه سال 1297 شمسی تاسیس و محل این مؤسسه در تهران، ساختمان وزارت فرهنگ واقع در تخت زمرد بود، به دلیل افزایش مدارس و احتیاج به آموزگاران تعلیم دیده در مهر 1307 دارالمعلمین مرکزی به دارالمعلمین عالی با اهداف جدید به تصویب شورای عالی معارف وقت رسید در آذر 1308 قانونی در مورد اصلاح اساسنامه و یاری به دارالمعلمین عالی و استخدام فارغ ­التحصیلان آن به تصویب مجلس شورای ملی رسید و از این تاریخ دارالمعلمین­ عالی به دو قسمت علمی و ادبی تقسیم شد.

دارالمعلمین عالی به دانش سرای عالی تغییر یافت

فارس: گویا بازهم این دانشگاه تغییر نام داشته است؟

حبیبی: بله، به دلیل گسترش رشته­ ها در سال 1311 دارالمعلمین عالی به ساختمان نگارستان منتقل و در سال 1312 نام دارالمعلمین عالی به دانش سرای عالی تغییر یافت در سال 1342 هیأت وزیران دانش سرای عالی را منحل و سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی جایگزین آن شد پس از تاسیس وزارت علوم و آموزش­ عالی در سال 1346 مجدداٌ سازمان یاد شده تحت عنوان دانش سرای­ عالی زیر نظر وزارت نهاده شد.

در سال 1353 با تصویب شورای گسترش آموزش عالی، نام دانش سرای­ عالی به دانشگاه تربیت معلم تغییر یافت و اداره آن به صورت هیأت امنایی درآمد، با تاسیس دانشگاه، توسعه برنامه تربیت دبیر در سطح کشور جزء اهداف آن نهاده شد و دانش سراهای عالی در شهر های زاهدان، سنندج و یزد تاسیس شد و مدرسه های علوم اراک و کاشان تحت پوشش دانشگاه تربیت معلم نهاده شدند در سال­ های 1366 و 1368 شعبه­ های این دانشگاه در شهرهای سبزوار و تبریز راه اندازی شدند و در سال 1369 با تصویب شورای گسترش آموزش عالی تمام واحدهای وابسته به شعبه­ های دانشگاه از آن منفک و مستقل شدند.

دانشگاه علوم اقتصادی به دانشگاه خوارزمی ملحق شد

فارس: از چه سالی نام دانشگاه به خوارزمی تغییر کرد؟

حبیبی: در این رابطه باید بگویم با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 11 بهمن ماه سال 90 دانشگاه تربیت معلم به دانشگاه خوارزمی تغییر نام یافت همچنین به منظور توسعه و هم افزایی فعالیت های آموزشی-پژوهشی، طبق مصوبه مورخ 24 اسفند ماه سال 93 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، دانشگاه علوم اقتصادی به دانشگاه خوارزمی ملحق شد.

ساختمان مرکزی دانشگاه بر اساس طرح مهندسی مارکف روسی تبار ساخته شد

فارس: اکنون این دانشگاه با چه ظرفیتی فعالیت می نماید؟

حبیبی: در حال حاضر این دانشگاه دارای 5 معاونت، 16 دانشکده، 4 موسسه تحقیقاتی، 4 پژوهشکده، 2 قطب علمی و459 عضو هیات علمی شامل 43 استاد، 85 دانشیار، 295 استادیار، 36 مربی است. ساختمان مرکزی دانشگاه در تهران بر اساس طرح مهندسی مارکف روسی تبار (ساختمان کتابخانه مرکزی کنونی) ساخته شده است.

گسترش فعالیت آموزشی در منطقه پردیس کرج

فارس: درباره پردیس کرج دانشگاه شرح دهید؟

حبیبی: با افزایش رشته های تحصیلی و گسترش فعالیت های آموزشی، تحقیقاتی و پشتیبانی زمینی به مساحت تقریبی 227 هکتار در منطقه پردیس کرج به دانشگاه واگذار شد که عملیات احداث ساختمان از سال 1355 شروع و در حال حاضر ساختمان های دانشکده علوم پایه، سازمان مرکزی، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، دانشکده علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده تربیت بدنی، 24 بلوک خوابگاه دانشجویی، منازل سازمانی، تاسیسات، استخر و ... ساخته شده است. به منظور توسعه­ فعالیت­های آموزشی و پژوهشی و جذب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی، هیات امنا در تاریخ 29 آبان سال 91 با ایجاد پردیس بین الملل دانشگاه موافقت کرد.

بعد از سال 90 هویت ما دچار 2 گانگی شد

فارس: اولویت امروز دانشگاه چیست؟

حبیبی: در مرحله اول باید به این نکته اشاره کنم از زمانی که آموزش و پرورش خاطرنشان کرد که دیگر احتیاج به آموزش دبیر و معلم نداریم باعث شد آینده دانشگاه تغییر کند البته برای استان ها خوب بود چرا که به دانشگاه های مادر در تربیت نیروی معلمی تبدیل شدند از طرفی ماهیت و مأموریت دانشگاه با این اتفاق بی هویت شد و در حال حاضر به عنوان چالش اصلی مطرح است زیرا تا قبل از حذف رشته های تربیت مدرس ما تنها دانشگاه متکلف آموزش دبیران در آموزش عالی بودیم اما بعد از سال 90 هویت ما دچار 2 گانگی شد.

دانشگاه خوارزمی با 3 چالش روبه رو است

فارس: در حال حاضر دانشگاه دچار چه چالشی است؟

حبیبی: دانشگاه خوارزمی با 3 چالش روبه رو است که در مرحله اول تغییر مأموریت از سال 69 به مدت 20 سال یکی از چالش های ما بود اما دومین مسئله موضوع طرح توسعه در کرج بود که برای ما چالش محیطی در دو استان با سیستم مدیریتی مختلف ایجاد کرد و در نهایت عدم بهره وری از مزایای آموزش عالی است به طور مثال دانشگاه هایی مثل تهران، شریف، علم و صنعت و شهید بهشتی از نظر اقتصادی وضعیت بسیار خوبی دارند اما دانشگاه خوارزمی با کمبود امکانات روبرو است.

ما به عنوان دانشگاه مکمل در بخش های روان شناسی، علوم پایه، زیست، شیمی و زمین شناسی با تأکید بر تحصیلات تکمیلی و با نگاه به آینده گام بر داشته ایم

دانشگاه با نگاه به آینده گام بر داشته است

فارس: فعالیت دانشگاه خوارزمی اکنون بر چه محوری است؟

حبیبی: ما به عنوان دانشگاه مکمل در بخش های روان شناسی، علوم پایه، زیست، شیمی و زمین شناسی با تأکید بر تحصیلات تکمیلی و با نگاه به آینده گام بر داشته ایمبه طوری که برنامه ریزی خوبی را برای جذب دانشجویان خارجی انجام داده ایم در واقع تمرکز ما در دانشگاه خوارزمی بر تحصیلات تکمیلی است.

فارس: آیا رشته های تحصیلی در تحصیلات تکمیلی بر اساس احتیاج جامعه است؟

حبیبی: بله ، دانشگاه خوارزمی در 3 رشته مهم به نام های گمرک ، بیمه و کارآفرینی که بر اساس احتیاج جامعه طراحی شده برنامه ریزی نموده و فعالیت می نماید به طوری که این 3 رشته را برای تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته ایم.

این دانشگاه دارای 230 دانشجوی خارجی از 11 ملیت است

فارس: دانشگاه خوارزمی چند دانشجوی خارجی دارد؟

حبیبی: در حال حاضر این دانشگاه دارای 230 دانشجوی خارجی از 11 ملیت است به طوری که دانشجویان بین المللی ما از کشور های عراق و افغانستان بیشترین آمار را داریم البته از کشور های کره ، ایتالیا،و فرانسه دانشجو جذب نموده ایم این در حالی است که ما در استان البرز به عنوان دانشگاه مادر فعالیت نموده و از وضعیت بسیار خوبی برخورداریم به طوری که ازآنجایی که دانشگاه خوارزمی مسؤول هماهنگی کانون هماهنگی ایران و اتریش است سال جاری 15 دانشجو را به کشور اتریش بورسیه می کنیم.

این دانشگاه دارای 230 دانشجوی خارجی از 11 ملیت است

فارس: ظرفیت دانشگاه خوارزمی چگونه است؟

حبیبی: این دانشگاه دارای 13 هزار دانشجو است که 1/3 آنها در تهران و 2/3 دیگر در پردیس کرج هستند نزدیک به 55 درصد دانشجویان ما دختران بوده که در 330رشته گرایش در دانشکده ها تحصیل می نمایند.

امکانات جوابگویی اهداف سازندگی نیست

فارس: وضعیت پژوهش در دانشگاه خوارزمی چگونه است؟

حبیبی: در این رابطه باید بگویم ما در بخش های مختلف احتیاجمند اصلاح هستیم چراکه امکانات، تجهیزات و سیستم های اداری و آزمایشگاهی ما جوابگوی اهداف سازندگی نیست باید امکانات را دولت در اختیار آموزش عالی قرار دهد زیرا امکاناتی که داده می گردد همه احتیاج دانشگاه ها را برطرف نمی نماید به طور مثال چند هزار میلیارد بودجه پگوهشی دستگاه های غیر آموزش عالی در کجا هزینه می گردد و متأسفانه رصد نمی گردد.

دانشگاه خوارزمی از ضعف امکانات و تجهیزات رنج می بردو هنوز رابطه سالم منطقی و سازمان یافته با حوزه صنعت ایجاد نشده است

دانشگاه خوارزمی از ضعف امکانات و تجهیزات رنج می برد

فارس: ارتباط دانشگاه با حوزه صنعت چگونه است؟

حبیبی: دانشگاه خوارزمی از ضعف امکانات و تجهیزات رنج می بردو هنوز رابطه سالم منطقی و سازمان یافته با حوزه صنعت ایجاد نشده است و سرعت ما در این بخش کم و نقطه ای و گاهی سلیقه ای است چراکه به جای ضابطه روابط حاکم هستند اما ما به کارهای پژوهشی امیدواریم زیرا 350 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه جوان هستند و اکنون 5 پروژه در سطح ملی و کلان داریم.

دانشگاه خوارزمی در حوزه پلاسمای پزشکی، دارویی و درمانی فعال است

فارس: پژوهشکده های دانشگاه در چه حوزه هایی فعالیت دارند؟

حبیبی: دانشگاه خوارزمی دارای 11 پژوهشکده است که در حوزه پلاسمای پزشکی ، دارویی و در مانی و همچنین در حوزه های نفت و اکتشافات فعالیت دارند البته موضوعات بلایای طبیعی، مدیریت ریسک، علوم کاربردی، قطب استرس و رشته علوم سیاسی با یک تیم بین المللی همکاری داریم که در قالب علوم همگرایی و با رویکرد مأموریت گرایی به احتیاج جامعه پاسخ می دهیم.

17 پروژه با کشور اتریش در موضوعات محیط زیست ، دارو و درمان داریم

فارس: در راستای همکاری های بین المللی با کدام کشورها ارتباط دارید؟

حبیبی: دانشگاه خوارزمی با دانشگاه های اروپایی و منطقه ای ارتباطات خوبی دارد به طوری که باکشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، آلمان، مالزی،عراق، هرات و بغداد در حال انعقاد قرارداد همکاری هستیم از طرفی باید بگویم در حال حاضر 17 پروژه را با کشور اتریش در موضوعات محیط زیست ، دارو و درمان داریم.

فارس: دانشگاه برای اشتغال دانشجویان کاری انجام داده است؟

حبیبی: بله، دانشگاه خوارزمی برای اشتغال زایی دانشجویان طرح های خوبی را انجام داده است به طوری که سال گذشته طرح مهارت دانشجویی را اجرا کرد که در این طرح هر دانشجو در 24 رشته می تواند موضوع خود را انتخاب کند و آموزش ببیند همچنین طرح 2020 یا مهارت افزایی دانشجویان است که به اشتغال آفرینی می پردازد.

در حال حاضر تعداد 500 دانشجوی ما دریک خوابگاه لاله زار مستقر هستند

500 دانشجوی ما دریک خوابگاه لاله زار مستقر هستند

فارس: خوابگاه های دانشجویی دانشگاه خوارزمی دارای چه رتبه ای از استاندارد هستند؟

حبیبی: این دانشگاه دارای 7 خوابگاه دانشجویی است که 2 خوابگاه خودگردان بوده و 5 خوابگاه دیگر دارای رتبه های 2 و 3 هستند این در حالی است که 5 بلوک ساختمان خوابگاهی ما به دلیل فرسودگی در کرج خالی است و ما در 3 سال اخیر هیچ تجهیزات وامکاناتی را نتوانستیم برای خوابگاه ها خریداری کنیم به طور مثال در حال حاضر تعداد 500 دانشجوی ما دریک خوابگاه لاله زار مستقر هستند، این در حالی است که دانشگاه برای تعمیر هر یک از خوابگاه های خود در کرج احتیاجمند یک میلیارد تومان بودجه بوده و برای تجهیز همه خوابگاه های خود به 20میلیارد تومان احتیاج دارد.

فارس: با توجه به افزایش تورم آیا به دانشجویان یاری اقتصادی می کنید؟

حبیبی: بله، به جزء تسهیلات صندوق رفاه وزارت علوم، دانشگاه از منابع داخلی خود بسیاری از دانشجویان را تحت پوشش اقتصادی قرار داده است به طوری که صندوق قرض الحسنه دانشجویی را راه اندازی کردیم که به دانشجویان تسهیلات مختلفی مانند شهریه ، مسکن، عتبات، ازدواج و وام ضروری می دهد همچنین یک کانون نیکوکاری را در کرج تأسیس کردیم که با یاری خیرین و کمیته امداد تسهیلاتی را به دانشجویان ارائه می کنیم.

دانشگاه برای فرصت مطالعاتی به اساتید یاری اقتصادی می نماید

فارس: آیا همچنان برای توانمند سازی اساتید فرصت های مطالعاتی دارید؟

حبیبی: بله، سال گذشته 4 نفر از اعضای هیأت علمی از فرصت مطالعاتی استفاده کردند اما سال جاری هم دانشگاه به همان تعداد فرصت مطالعاتی دارد که به اساتید یاری اقتصادی می نماید البته از معاونت پژوهشی وزارت علوم در خواست کردیم بسته حمایتی را در نظر گیرد تا در این بخش دچار ضعف نشویم البته شرکت در سمینار های علمی برای دانشجویان و اساتید از جمله برنامه ریزی های ما است از طرفی باید بگویم در آبان ماه سال جاری کنفرانس نجوم و نیزر و در بهمن ماه سمینار بین المللی جغرافیا و مهندسی فنی را برگزار می کنیم که 40 نفر از شرکت نمایندگان مهمان خارجی از دانشگاه های معتبر هستند.

سال جاری 20 رویداد استارت آپی داریم

فارس: آیا دانشگاه در حوزه استارت آپ فعالیت دارد؟

حبیبی: بله، سال گذشته دانشگاه خوارزمی 7 رویداد استارت آپ برگزار کرد و سال جاری در سال تحصیلی جدید نیز 20 رویداد استارت آپی درسطح استانی، منطقه ای و ملی خواهیم داشت. البته باید بگویم نخستین شهر سلول بنیادی را درپردیس کرج در حال ساخت داریم که از 2 سال قبل این پروژه شروع شده که در زمینی بالغ بر 60 هکتار خواهد بود که در فاز نخست با 10 هکتار در حال اجرا است.

تجهیزات آزمایشگاهی ما با استاندارد جهانی فاصله دارد

فارس: برای رسیدن به دانشگاه نسل چهار باید چه اقداماتی انجام گردد؟

حبیبی: دانشگاه نسل 4 در کشور های خارجی در مفهوم شهروندی مطرح است که باید ما در درون کشور به بومی سازی و هدف گذاری بپردازیم به عقیده من رسیدن به دانشگاه نسل 4 به اقدامات فراوانی احتیاج دارد در واقع باید یک تغییر ذهنی فراگیر در بین اساتید و عوامل اجرایی انجام گردد و سپس در ادامه کار ملزومات در اختیار آنها قرار گیرد از طرفی باید حمایت های اقتصادی در برقراری ارتباط با دانشگاه های خارجی انجام گردد چراکه برای رسیدن به جبهه علم و خط مقدم باید با کشورهای اروپایی ارتباط مستمر برقرار کرد در حال حاضر تجهیزات علمی و آزمایشگاهی ما در رشته های مختلف با استاندارد جهانی فاصله دارد.

چشم انداز 5 سال آینده در ترم های بهمن و اسفند اعلام می گردد

فارس: آیا برنامه یا چشم اندازی برای آینده فعالیت های دانشگاه دارید؟

حبیبی: بله ، یک برنامه راهبردی در 5 محور تعریف شده است که می توان به مهم ترین آن محیط زیست و نانو اشاره نمود البته سال جاری آخرین سال برنامه راهبردی ما است که در این رابطه برنامه راهبردی جدید برای 5 سال آینده به تصویب هیأت امنای دانشگاه رسیده که در طول ترم بهمن و اسفند اعلام خواهد شد.

دانشگاه به معنای واقعی 10 درصد رشد منفی داشته ایم

فارس: آیا از بودجه دانشگاه راضی هستید سال جاری چند درصد افزایش داشته اید؟

حبیبی: خیر، بودجه دانشگاه 11 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما بیش از 80 درصد آن صرف حقوق و مزایای کارمندان می گردد. سال گذشته 150 میلیارد تومان بودجه داشتیم که سال جاری به 20 میلیارد تومان رسید این در حالی است که دانشگاه 15 میلیارد بدهی دارد یعنی به معنای واقعی ما 10 درصد رشد منفی داشته ایم. از طرفی باید بگویم سرانه دانشجویی در ماه 7 میلیون بوده که با این اعتبارات کم مدیریت هزینه ها کار دشواری است.

انتهای پیغام/

مجله ستاره: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

کتاب ارزان: کتاب ارزان: مجله کتابخوانی، بیاید آگاهتر باشیم

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 45977

به "تمام برنامه های دانشگاه خوارزمی برای یاری به دانشجویان بخصوص در بحث اشتغال زایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمام برنامه های دانشگاه خوارزمی برای یاری به دانشجویان بخصوص در بحث اشتغال زایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید