خبرنگاران شرایطی که برای برخی مردم اضطراری نیست

به گزارش مجله سرگرمی، زاهدان - خبرنگاران- در حالی بیشتر مردم برای جلوگیری از ویروس کرونا به دنبال استریل کردن محل زندگی و کار خود هستند که زندگی در شرایط فعلی برای برخی شهروندان از شرایط عادی هم غیربهداشتی تر است.

خبرنگاران شرایطی که برای برخی مردم اضطراری نیست

به گزارش خبرنگاران کمتر از یک ماه دیگر به تحویل سال باقی مانده اما امسال برخلاف سالهای گذشته مردم ایران تب و تاب شب های پایانی سال را ندارند و با حال و هوایی دیگر به استقبال عید نوروز می فرایند، حال و هوایی که با ترس و نگرانی همراه است.

شیوع ویروس کرونا که از کشور چین شروع شد و حالا به بیش از 60 کشور دنیا رسیده، یکی از مهمترین خبرها در رسانه های بین المللی و داخلی در چند ماه اخیر بوده است. خبری که تا همین چند روز پیش به بیرون از مرزهای ایران مربوط می شد اما اکنون به یک واقعیت در داخل کشور تبدیل شده است.

بیش از یک هفته از ورود کرونا به ایران می گذرد اگر در روزهای نخست شمار بسیار اندکی از مردم یک شهر را گرفتار کرده بود اکنون این ویروس به بیشتر نقاط کشور سرایت کرده و مردم همچنان منتظرند بدانند سرنوشت این بیماری در ایران چه می شود.

براساس آمار ستاد ملی مبارزه با کرونا تا کنون شمار مبتلایان هر روز در حال افزایش است اما با این حال همچنان مسئولان و کارشناسان معتقدند حفظ آرامش و رعایت نکات بهداشتی بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به کروناست.

بالا رفتن نرخ اقلامی مانند لیمو ترش، سیر، ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده از جمله پیامدهای افزایش شیوع این ویروس در کشور است که گویا می خواهد سمت و سوی بازار شب عید را عوض کند.

از طرفی تاکید مسئولان و پزشکان به ماندن در خانه و جلوگیری از رفت و آمدهای غیر ضروری شرایط روزها و شب های پایان سال 98 را در هاله ای از ابهام قرار داده است، ابهامی که حتی خانه تکانی ها را هم تحت تاثیر قرار داده و زنان خانه دار را مانند دانش آموزان و معلمان سرگردان کرده است.

گزارش خبرنگار خبرنگاران از اوضاع بازارهای مهم و مرکزی زاهدان مانند چهار راه رسولی، شریعتی و مصطفی خمینی حاکی از کاهش جمعیت مردم و کسادشدن کار و کاسبی است هر چند که بازار برخی از کاسبان مانند میوه فروشان، داروخانه داران، لوازم پزشکی و عطاری ها در این اوضاع پررونق و فروششان دوچندان شده است.

در این میان که همه به فکر دست یافتن به مواد ضدعفونی کننده و استریل کردن محل زندگی خود هستند، زندگی مردم در حاشیه شهر قابل تامل است. مردمی که در حالت عادی هم از زندگی بهداشتی و استانداردی برخوردار نیستند.

زباله گردها نیز همچنان برای بدست آوردن همان مقدار ناچیز درآمد از میان زباله ها به کار خود ادامه می دهند. این در حالی است که در شرایط فعلی پاکسازی و جمع آوری زباله های سطح شهر یکی از وظایف شهرداری هاست که باید با اهتمام بیشتری در کنار ضدعفونی کردن اماکن عمومی در دستور کار قرار گیرد.

از طرفی قشر ضعیف و حاشیه نشین جامعه که در حالت عادی و معمولی توان تامین کالاهای بهداشتی پیشگیرانه مانند ماسک، دستکش و موادضدعفونی کننده را ندارند اکنون با با بالا رفتن قیمت این اقلام بطور حتم نمی توانند به فکر ضدعفونی کردن محیط زندگی خود باشند بنابراین برای خیلی ها شرایط آماده باش فعلی عادی است و روال زندگی به مانند گذشته برای آنان ادامه دارد.

در این شرایط که اولویت دادن وسایل بهداشتی و خود مراقبتی رایگان برای کادر درمانی و افراد مبتلاست، آموزش های خودمراقبتی شاید بتواند کارساز باشد تا در صورت ابتلا شدن فردی، بیماری را به دیگران منتقل نکند.

تا کنون بجز چهار مورد مثبت در ایرانشهر، زاهدان و زابل، گزارش جدیدی در خصوص موارد مثبت کرونا در استان اعلام نشده که بر اساس اطلاعات دریافتی از دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر حال عمومی 2 بیمار ایرانشهری رضایت بخش گزارش شده و بیمار زاهدانی نیز به دلیل مساعد بودن وضع عمومی وی در منزل در حال مراقبت و مداوا است.

برپایی 4 ایستگاه آموزش و اطلاع رسانی راه های پیشگیری از کرونا ویروس

در روزهای گذشته چهار ایستگاه آموزش و اطلاع رسانی از ما بپرسید در جهت پیشگیری از بیماری کرونا ویروس در نقاط مختلف شهر زاهدان برپا شده است.

دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بازدید از این ایستگاه ها گفت: با هدف پیشگیری و کنترل بیماریهای تنفسی و اهمیت اطلاع رسانی به عموم جامعه از جمله مسافران، 4 ایستگاه سلامت اطلاع رسانی در نقاط مختلف شهر زاهدان از سوی پرسنل مرکز بهداشت زاهدان و با همکاری داوطلبان سلامت برپا شده است.

وی اضافه کرد: این 4 ایستگاه سلامت در سطح شهر زاهدان، فرودگاه، ترمینال مسافربری و راه آهن جنوب شرق، با هدف غربالگری، بیماریابی و پیشگیری از کرونا ویروس برپا شده و در این ایستگاه ها آموزش های خود مراقبتی به مردم ارائه و رسانه های آموزشی استاندارد توزیع می شود.

وی گفت: از سایر خدمات قابل ذکر در این ایستگاه ها شناسایی مواردی که نیاز به پیگیری و ارجاع دارند، است و همچنین در نظر داریم با همکاری سایر سازمان ها و ادارات، ایستگاه های دیگری در سایر نقاط شهر برپا شود.

20 تیم اورژانس آماده مقابله با ویروس کرونا

مدیر عملیات اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: 20 تیم فوریت های اورژانس در سیستان و بلوچستان با 20 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس آماده مدیریت ویروس کرونا در این استان هستند.

حسن شه بخش روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: نیروهای اورژانس 115 به طور شبانه روزی در پایگاه های شهری، روستایی و بین راهی مانند همیشه آماده خدمات رسانی به بیماران هستند.

وی ادامه داد: نیروهای اورژانس 115 علاوه بر خدمات رسانی به بیماران و مصدومان سوانح جاده ای با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از انتشار و ابتلا به این ویروس در حالت آماده باش کامل هستند.

مدیر عملیات اورژانس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: پیرو برنامه های ستاد بحران و مرکز مدیریت حوادث پیش بیمارستانی این دانشگاه تمامی آمبولانس های در حال ماموریت شهری به طور روتین و در هر 24 ساعت یکبار گندزدایی کامل شده و همچنین برای مبارزه با هرگونه بحران تمامی تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

ضدعفونی روزانه پایانه های مسافربری

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: پایانه های مسافری این استان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا روزانه گندزدایی و ضدعفونی می شوند.

تیمور باقری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: روزانه جمعیت زیادی از مردم و رانندگان در پایانه های مسافری سیستان و بلوچستان حضور پیدا می کنند که این امر توجه ویژه به ضدعفونی کردن این اماکن را ضروری کرده است.

وی اضافه کرد: عملیات ضدعفونی کردن پایانه های مسافربری سیستان و بلوچستان تا زمان ریشه کن شدن ویروس کرونا با همکاری شبکه بهداشت و شهرداری ها استمرار خواهد داشت.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان نصب بنرهای آموزش بهداشت در پایانه ها، تاکید به شرکت های مسافربری مبنی بر استفاده از بطری های آب یکبار مصرف به جای لیوان برای مسافران و تهیه و تدارک ماسک به تعداد کافی در وسیله نقلیه برای ارائه به افراد دارای سرماخوردگی و همچنین تهیه و تدارک مایع ضدعفونی کننده دست جهت استفاده مسافران در موارد ضروری و همچنین لزوم رعایت بهداشت کامل توسط راننده، میهماندار و شاگرد راننده و تهیه دستمال کاغذی به مقدار کافی در حین سفر را از جمله موارد ابلاغ شده به شرکت های حمل و نقل مسافری استان برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا مطرح نمود.

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: ایرنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 73545

به "خبرنگاران شرایطی که برای برخی مردم اضطراری نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شرایطی که برای برخی مردم اضطراری نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید