زرشک پلو با مرغ

به گزارش مجله سرگرمی، اسم مهمونی که میاد اولین غذایی که به ذهنمون میرسه زرشک پلو با مرغ هست. این غذا به دلیل محبوبیت بالایی که داره و اینکه تقریبا کسی پیدا نمیشه که دوستش نداشته باشه از اولین انتخاب ها برای مهمانی هست. طرز تهیه زرشک پلو با مرغ اصلا کار سخت و پیچیده ای نیست ولی بدون شک نکاتی داره که باید هنگام طبخ این غذا رعایت بشه تا نتیجه دلخواه تون بدست بیاد.

زرشک پلو با مرغ

اینجا سعی کردم همه نکات مربوط به تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی و رستورانی رو در اختیارتون بذارم. البته که روش های مختلفی برای تهیه این غذا وجود داره و توضیحاتی که در ادامه میدم تجربه خودم هست. خیلی خوب میشه که شما هم از تجربیاتتون برای پخت این غذای ایرانی بگید.

فیلم یک دقیقه ای آموزش تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

https://www.2nafare.com/wp-content/uploads/2019/06/zereshk-polo-morgh-video.mp4

دستور سریع

  1. به مرغ ها نمک و فلفل و زردچوبه میزنیم، به طوری که به همه قسمت هاش آغشته بشه و در ظرف در دار، چند ساعتی میذاریم یخچال تا طعم بگیره (اگه عجله دارید احتیاجی به یخچال گذاشتن نیست).
  2. مرغ ها رو در مقداری روغن کاملا سرخ میکنیم به طوری که دو طرفشون برشته و طلایی بشه.
  3. در همون روغن پیاز رو نگینی خرد کنید و تفت بدید. لازم نیست رنگ پیاز تغییر کنه همینکه کمی سبک شد هویج و کرفس رو اضافه کنید و تفت بدید.
  4. رب گوجه رو به سبزیجات اضافه کنید و کاملا تفت بدید تا رب خودش رو باز کنه.
  5. حدود 2 لیوان آب اضافه کنید و تکه های مرغ سرخ شده رو بهش اضافه کنید و نمکش رو هم اندازه کنید.
  6. در ظرف رو بذارید و اجازه بدید خورشت حدود یکی دو ساعت به آرامی بپزه و جا بی افته. در اواخر پخت مقداری زعفران دم نموده و خیلی کم آب لیمو ترش اضافه کنید.
  7. زرشک رو از یه ساعت قبل خیس کنید و در مقداری کره به همراه یکی دو قاشق شکر تفت بدید. در حد 30 ثانیه کفایت میکنه. زعفران دم نموده رو به زرشک اضافه کنید و حرارت رو خاموش کنید. مقداری از برنج آماده شده رو به زرشک اضافه کنید تا مخلوط زعفران و زرشک با برنج ترکیب بشه. برای موقع سرو کنار بذارید.

مواد لازم

  • مرغ 2 تکه (ران یا سینه کامل)
  • پیاز 1 عدد متوسط
  • ساقه کرفس دو سه تکه
  • هویج یک عدد متوسط
  • رب گوجه 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل و زردچوبه
  • آبلیمو 1 قاشق
  • روغن
  • زعفران دم نموده
  • برنج پخته شده
  • زرشک + شکر + کره

تکه های مرغ چه اندازه ای باشه؟

اگه میخواید خیلی مجلسی طور و شیک باشه بهتره که مرغ کامل رو چهار تکه کنید. یعنی ساق مرغ و ران مرغ باهم باشه و سینه هم کامل باشه. اما اگه خودمونی تر هستید یا احتیاجی نمیبینید تکه ها انقدر بزرگ باشن(چون واقعا برای یک نفر زیاده) میتونید مرغ کامل رو هشت تکه کنید یعنی ساق مرغ و ران مرغ جدا بشن و سینه ها رو هم دو تکه کنید.

چرا مرغ رو از قبل مزه دار کنیم؟

مزه دار کردن مرغ چند مزیت داره. اول اینکه باعث طعم بهتر مرغ میشه و یاری میکنه بوی بد مرغ گرفته بشه. همچنین باعث میشه بافت پوک و بهتری بگیره که مخصوصا برای طبخ سینه این کار خیلی یاری کننده اس و کیفیت غذاتون رو بالا میبره.

حالا اگه خیلی عجله داشتید و وقت نبود و حوصله نداشتید و این صحبتا، میتونید همون موقع که نمک و فلفل و زرچوبه مالیش کردید در روغن سرخ کنید و هیچ مسئله ای هم پیش نمیاد.

استفاده از سبزیجات برای طبخ مرغ

سبزیجات زیادی هست که برای طبخ مرغ ازشون استفاده میشه که باعث میشن طعم مرغ عالی بشه و بوی زهم مرغ هم گرفته بشه. انتخاب من ساقه کرفس و هویج و پپاز هست که کمی تفت داده شده باشه. ولی استفاده از برگ بو و رنده پوست پرتقال و لیمو، جعفری و… هم مرسومه که استفاده همه این موارد باهم رو توصیه نمیکنم.

چه مقدار آب برای پخت مرغ لازمه؟

بستگی داره که قرار باشه زرشک پلو با مرغ تون رو به چه صورت سرو کنید. به طور کلی خوبه بدونید که مقدار زیاد آب در خورشت مرغ باعث میشه کیفیت خورشتتون پایین بیاد. بنابراین توصیه م اینه مقدار آب مرغتون رو کم بریزید و حرارت رو ملایم نگه دارید تا آب زیادی رو در طول پخت از دست نده.

زرشک رو چطور تفت بدیم؟

زرشک رو بهتره یه ساعتی خیس بدید و همونطور خشک استفاده نکنید. بعد از آبکش کردن در ماهیتابه بریزید و با مقداری کره و یکی دو قاشق شکر تفت بدید. تفت دادن زرشک چند تا نکته مهم داره.

  1. اول اینکه لازم نیست اول کره رو بندازید توی ماهیتابه تا ذوب بشه چون ممکنه کره بسوزه و رنگش تیره بشه. اینطوری بعد از اینکه زرشک رو به برنج اضافه کردید میبینید که یه رنگ قهوه ای همراه زرشک هست که به دلیل سوختن کره ایجاد میشه. پس کره و زرشک رو باهم داخل ماهیتابه بریزید و حرارت رو متوسط کنید و به آرومی هم بزنید تا تفت بخوره.
  2. دوم اینکه احتیاج نیست زرشک رو زیاد تفت بدید، تفت حدو 30 ثانیه تا 1 دقیقه برای زرشک کفایت میکنه و زیاد تفت دادنش باعث میشه بسوزه یا خشک بشه یا رنگ زیباش رو از دست بده. نشونه کافی بودن تفت زرشک هم اینه که همینکه دیدید دونه های زرشک دارن پف میکنن از روی حرارت بردارید که بیشتر تفت نخوره.
  3. سوم اینکه ریختن شکر در زرشک باعث میشه هم خوشمزه تر بشه و هم براق تر باشه و نمای بهتری توی زرشک پلو تون داره. ولی اگه نمیخواید از شکر بهره ببرید هم مسئله ای پیش نمیاد.
  4. بعد از اینکه تفت خورد، زعفران دم نموده به زرشک اضافه کنید و مقداری پلوی سفید روش بریزید و مخلوط کنید تا ترکیبی از پلو زعفرانی و زرشک داشته باشید و برای روی دیس بهره ببرید.

خلال بادام و پسته را برای روی پلو چطور آماده کنیم؟

من از خلال ها استفاده نکردم و لزومی هم برای استفاده شون نیست و فقط جنبه زیبایی و شیکی داره. برای اینکه خلال ها نرم بشن بهتره از قبل در مقداری آب خیسشون کنید. موقعی که دارید زرشک رو تفت میدید، خلال ها رو هم آبکش کنید و در مقداری کره تفت بدید. دقیقا مثل زرشک همینکه کمی کره ای بشن کافیه و احتیاج نیست زیاد تفت بخورن. نهایتا هم با همون برنج زعفرونی مخلوطشون کنید یا نگه دارید و روی پلو برای تزیین بهره ببرید.

زرشک پلو با مرغ رو چطور سرو کنیم؟

میتونید به دو شیوه این غذا رو سرو کنید.

اینکه پلو سفید رو در دیس بکشید و مقداری پلوی زعفرانی و زرشک رو به سلیقه خودتون روش بریزید و تکه های مرغ رو در اطراف یا وسط دیس روی برنج بذارید و سس مرغ رو جداگونه سرو کنید.

روش دیگه اینکه زرشک پلو رو در دیس بکشید و خورشت مرغ رو که شامل تکه های مرغ و سسش میشه در ظرف های خورشتی بکشید. دقت کنید که سس مرغ رو بهتره از صافی رد کنید که سبزیجاتش توی ظرف سرو نباشه.

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: مجله الکترونیک دونفره
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 28141

به "زرشک پلو با مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زرشک پلو با مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید