فاجعه میراثی در مازندران در حال وقوع است

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/مازندران دبیرکل انجمن جوانان سپید پارس گفت: شرایط نگاه داری، ساماندهی و معرفی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در مازندران به اندازه ای نابسامان و شرم آور است که بسیاری از کارشناسان این حوزه آن را یک فاجعه میراثی در مازندران تلقی می نمایند.

فاجعه میراثی در مازندران در حال وقوع است

علیرضا صادقی امیری در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه از دهه های گذشته به مازندران به مکانی صرفا دارای دریا و جنگل مناسب برای تعطیلات سرانجام نگریسته شده است. باید گفت این استان دارای شاخص های فرهنگی، تاریخی و طبیعی است که این موضوع در نگاه گردشگران داخلی و به ویژه خارجی مغفول و مغموم مانده است.

دبیرکل انجمن جوانان سپید پارس توضیح داد: اگر به مقوله های صنایع دستی، گردشگری خوراک، بوم گردی، گردشگری درمانی و گردشگری تاریخی مازندران توجه بیشتری گردد و دستگاه ها و نهادهای همسو سیاست کلان مدیریتی میان و بلند مدت خود را بر این موارد متمرکز نمایند، مازندران در کمتر از یک دهه تبدیل به ضلع چهارم گردشگری داخلی و خارجی در کشور و حتی خاورمیانه می گردد.

صادقی امیری اعلام نمود: این موضوع نیازمند نگاهی دلسوزانه و دانشی به این استان و همچنین اراده و مطالبه مدیران، کارشناسان و کنشگران این حوزه هاست.

وی با بیان اینکه مازندران یکی از زیستگاه های مهم جانوری و یکی از مناطق بکر از نظر دارا بودن جنگل های هیرکانی است، اظهار کرد: از توانمندی های مهم جذب گردشگر در این استان مقوله خوراک و گردشگری ناملموس است، وجود آیین ها و گاه شماری مختص بخود و همچنین امتداد زندگی فرهنگی و سنتی روستاییان می تواند یکی از مهم ترین عوامل جذب گردشگر در این حوزه و بوم گردی باشد.

دبیرکل انجمن جوانان سپید پارس توضیح داد: صنایع دستی نیز یکی از آن دست مواردی است که بسیار در مازندران غنی و اصیل بوده که متاسفانه در چند دهه گذشته به دلیل عدم توجه به آن در محاق و فراموشی واقع شده است.

صادقی یادآورشد: در حوزه میراث تاریخی نیز شرایط به همین گونه است که شرایط نگاه داری، ساماندهی و معرفی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در مازندران به اندازه ای نابسامان و شرم آور است که بسیاری از کنشگران و کارشناسان این حوزه آن را یک فاجعه میراثی تلقی می نمایند. از غرب تا شرق استان، بدون غرض ورزی و غلو اثری نیست که درست و اصولی از دیدگاه مرمتی، نگهداری و معرفی نگهداری گردد.

دبیرکل انجمن جوانان سپید پارس اضافه نمود: از آثار فراپارینه سنگی گرفته تا محوطه های تاریخی و آثار شاخص اسلامی، همگی دچار این کژداری و بیماری هستند. در مازندران به دلیل رطوبت و نم زیاد هوا آثار تاریخی ماندگاری زیادی ندارند، همین اندک آثاری هم که باقی مانده اگر نم هوا بدان آسیبی نرساند، با این روش پاسداری از آن، بدست ناکارآمد ما از میان می رود.

وی اعلام کرد: با وجود آثار ثبتی بسیار و در مواردی منحصر بفرد تاریخی در مازندران، متاسفانه همچنان نگاه به این استان، تفریحی و گذرا است.

دبیرکل انجمن جوانان سپید پارس، آمار نجومی ورود گردشگر به مازندران را به دلیل نبود مدیریت کارشناسانه و عدم برنامه ریزی بستری و اصولی، تنها سبب اختلال در امنیت بومیان بلکه موجب ترافیک، تبعات اجتماعی و تخریب جنگل ها و آلودگی محیط زیست دانست.

صادقی گفت: کنشگران میراثی و زیست بوم در مازندران عادت نموده اند که پس از سرانجام فصل سفر، شاهد تخریب در بناهای تاریخی و آلودگی های زیست محیطی باشند.

وی اضافه نمود: بخش عظیمی از پولی را که با ورود گردشگر وارد استان می گردد، نصیب مالکان پایتخت نشین شده که در بانک های خارج از استان پس انداز و یا سرمایه گذاری می نمایند.

دبیرکل انجمن جوانان سپید پارس یادآور شد: این جریان و معضل باید تلنگری باشد برای آن دسته از مسئولینی که همواره ادعای دلسوزی و عـِرق بومی داشته اند؛ اگر نگاهی ویژه و کارشناسی تر به توانمندی های فرهنگی، تاریخی و مالی مازندران بگردد، خواهیم دید که یکی از قطب های گردشگری و صنعتی در کشور و چه بسا خاورمیانه خواهد شد.

صادقی اظهار کرد: پتانسیل های موجود در استان گواه این گفتار است. به عنوان نمونه استان فارس و یا اصفهان تنها از راه معرفی و ساماندهی گردشگری و صنایع دستی برای جذب گردشگر، بدان صندلی مالی و صنعتی دست یافته اند، با تبلیغات فراگیر و کمی دلسوزی مسئولین و جذب گردشگر به منطقه فضای امنی را برای سرمایه گذاری های گوناگون ایجاد نموده اند، حال به این توانمندی ها دریا و جنگل نیز اضافه کنیم، خواهیم دید که چه ثروت عظیمی در دست ماست که ما نه تنها از آن بهره ای درست و کافی نمی بریم بلکه در مواردی با دست خویش تلاش و پا فشاری به ویرانی آن داریم.

وی در سرانجام گفت: بخش بزرگی از مردم ایران و حتی مازندران آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی مازندران را نمی شناسند.

خبرنگار:

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 72940

به "فاجعه میراثی در مازندران در حال وقوع است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاجعه میراثی در مازندران در حال وقوع است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید