موسوی: بنا نیست هر ادعا و سؤال بی مبنا و پایه ای توسط آژانس مطرح و ایران به آن پاسخ دهد

به گزارش مجله سرگرمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: بنا نیست هر ادعا و سؤال بی مبنا و پایه ای توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح و ایران به آن پاسخ دهد.

موسوی: بنا نیست هر ادعا و سؤال بی مبنا و پایه ای توسط آژانس مطرح و ایران به آن پاسخ دهد

به گزارش خبرنگاران از فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری با خبرنگاران که از طریق ویدیو کنفرانس پخش شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدا 22 اسفند روز شهید و یاد و خاطره همه شهدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، شهدای ترور و مدافعان حرم و شهدای خدمت اخیر که در مبارزه با کرونا جان خود را از دست داده اند، گرامی داشت.

موسوی اضافه کرد: تاریخ بشریت و ایرانیان نشان داده که ما نباید تهدید را دست کم بگیریم و دست کم دریافت آن به معنی شکست است. ما ملت با روحیه ای هستیم و طنز می سازیم برای مصائب و گرفتاری ها ولی نباید مشکل و تهدید را دست کم بگیریم. امیدواریم همه ایرانیان این مورد را جدی بگیرند و بهداشت فردی و جمعی را رعایت کنیم. همه در یک کشتی نشسته ایم بالای صد و چند کشور در جهان در این کشتی هستند کسی حق ندارد در جایی که هست این کشتی را سوراخ کند. همه لازم است در ایران و اقصی نقاط جهان این موضوع را جدی بگیرند. ویروس کرونا همچون ویروس تروریسم این ویروس نیازمند هم افزایی همه کشورهاست و باید دست به دست هم داد تا از این شرایط عبور کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر خودداری ایران از اجازه دسترسی به دو مکان گفت: این یک بحث فنی و حقوقی است. ادعایی که کردند سایت نبوده است. سایت تعریف خاص خود را دارد. فنی ترین همکاری ها را با آژانس داریم و بنا نیست هر ادعا و سؤال بی مبنا و پایه توسط آژانس مطرح و ایران به آن پاسخ دهد.

وی افزود: چارچوب همکاری های ما با آژانس معین است اما آژانس هم باید وجهه و اعتبار خود را مدنظر قرار دهد. هر ادعای پوچی که هر رژیم و فردی عنوان کرد نباید مبنای سوال آژانس باشد. مبنای این اقدام آژانس را درست نمی دانیم و حقوقی نیست و ادعاها باید پایه و اساسی داشته باشد و براساس سیاسی کاری برخی رژیم ها آژانس نباید ادعاهایی را مطرح کند. چنین رویکردی قطعا سازنده نخواهد بود.

موسوی اضافه کرد: در تماس تلفنی که آقای ظریف با بورل داشت این موضوع و گزارش اخیر آژانس و همکاری های ایران با آژانس مطرح شده است. ما هر فرصتی دستمان بیاید برای تبین نظرات خود استفاده می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: این نکته را با جدیت و با مقامات اروپایی و کشورهای مختلف در میان خواهیم گذاشت و مبنای موضع خود را برای مقامات اروپایی و اعضای آژانس تشریح خواهیم کرد.

موسوی درباره بیانیه روز گذشته اتحادیه اروپا نیز گفت: این بیانیه را در راستای بیانیه های قبلی اروپا و بیانه درمانی می دانیم. اگر اروپایی ها آمادگی دارند بسم الله، آنها به تعهداتشان در برجام و انتفاع ایران از منافع اقتصادی برجام برگردند و منافع اقتصادی مردم ایران را تضمین کنند.

وی افزود: هر زمان اروپایی ها گام های عملی برای اجرای تعهداتشان در برجام بردارند ایران هم به تعهدات قبلی باز خواهد گذشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در پی شیوع کرونا نیز گفت: در شرایطی هستیم که همه باید به هم یاری کنند و ما شاهد درخواست های خیرین ایرانی مقیم خارج برای یاری به هموطنان در داخل بودیم. سفارتخانه های ما در سراسر جهان اعلام آمادگی کردند یاری های نوع محبت آمیز و مردمی را از جاهای مختلف نقدی یا غیرنقدی بپذیرند. الان اقلام ضروری برای درمان نیاز داریم و اگر یاری های نقدی ارسال شود با آنها اقلام مورد نیاز جامعه پزشکی و مردم خریداری می شود. سفارتخانه ها آمادگی را برای همکاری در این زمینه دارند و امیدواریم با یاری همه بر این موضوع غلبه کنیم.

* تحولات افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری تحلیف همزمان دو رئیس جمهور در افغانستان گفت: از مدت ها قبل تمام تلاش خود را در سطوح مختلف برای همگرایی و همدلی مردم افغانستان، گروه ها و شخصیت ها در این کشور انجام دادیم و به طرفین متذکر شدیم که تنها راه رونق و رفاه و ثبات و امنیت در افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر و وحدت شخصیت ها، گروه ها، احزاب و مسئولان است. به تلاش های خود ادامه می دهیم و امیدواریم به نتیجه برسد و ثبات سیاسی به افغانستان برشود و از این مرحله عبور کنند. ایران همه توان خود را به کار خواهد گرفت تا این اتفاق در کشور دوست و برادر ما جمهوری اسلامی افغانستان رخ دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تشکیل تیم ضربت در انگلیس برای مقابله با اخبار جعلی و انتشار اخبار غلط و اینکه آیا سفارت ما در لندن توان برای برخورد با رسانه های فارسی زبان در لندن که اقدام به انتشار اخبار جعلی در خصوص شرایط کرونا در ایران می دهند؟ دارد، گفت: ما تشکیل چنین تیم را به فال نیک می گیریم و امیدواریم دولت انگلیس حالا که دست به چنین اقدام خوبی زده در خصوص اخبار جعلی که رسانه های فارسی زبان مستقر در انگلیس هم اقدام کند و جلوی این کار را بگیرد. ملت ایران استحضار دارند رسانه های خاص در انگلیس در این شرایط حساس و بحرانی که همه جهان درگیر آن هستند متاسفانه شروع به اقدامات خلاف واقع و اخبار جعلی و آمار جعلی و تضعیف روحیه مردم ایران در این برهه کرده اند که امیدواریم گروه ضربتی که تشکیل دادند شامل حال این رسانه هایی باشد که در خاک انگلیس هم هستند.

وی گفت: خیلی امید در این زمینه نداریم، ولی امیدواریم این موضوع را جدی بگیرند هم برای مبارزه با اخبار جعلی در کشورشان و هم برای مقابله با اخبار جعلی که از مبدا کشورشان برای سایر کشورها تولید می شود و سفارت ما در لندن قرار است بررسی میدانی و حقوقی داشته باشد که اگر زمینه این کار فراهم شود چنین درخواستی را مطرح کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر تایید توافق صلح بین طالبان و آمریکا توسط شورای امنیت سازمان ملل نیز اعلام کرد: ما اعلام موضع راجع به توافق بدعت گونه ای که رژیم آمریکا با گروه طالبان داشتند. ما موافق هرگونه تلاش ها برای ثبات و امنیت در افغانستان هستیم، ولی باید یاد داشته باشیم این تلاش ها در چارچوب مذاکرات بین خود افغانستانی ها باشد نه اینکه یک دولت خارجی از هزاران مایل بیاید و با گروهی در یک کشور مستقل توافق صورت دهد آن هم برای نجات دادن خود از مخمصه ای که در آن گرفتار شده است.

وی شرح داد: معتقدیم مذاکرات باید با حضور همه گروه ها در افغانستان به شمول طالبان باشد.

موسوی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی ایران با کشورهای منطقه برای مقابله با کرونا اعلام کرد: متاسفانه بالای صد و چند کشور الان درگیر کرونا در جهان شده اند و کشورهای منطقه ما هم از این موضوع مصون نبوده اند هرچند برخی کشورها سعی کردند با سیاسی کردن برخی مسائل را پنهان کنند و منبع شیوع آن را به جاهای دیگر ربط دهند ولی ما برای اینکه مراوداتمان با کشورهای همسایه و دوست ادامه یابد تیم های را تشکیل و ستاد ویژه ای در وزارت خارجه برای همکاری با کشورهای همسایه و سایر کشورها تشکیل داده ایم و موضوع جهانی و راه چاره آن جهانی است. ظریف با همتایان خود در همسایگان و کشورهای اروپایی و دیگر کشورها بر این موضوع تأکید و آمادگی ایران رابرای هرگونه همکاری در این زمینه گفت.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ضمن اینکه خودمان سعی می کنیم مقررات بهداشتی را در زمینه های مختلف رعایت کنیم همین انتظار را از کشورهای مختلف داریم که این کار را صورت دهند. لازم است کشورها دوباره راجع به همکاری های جدی فنی و بهداشتی زیرنظر سازمان جهانی بهداشت فکر اساسی کرده و یافته های خود را در مبارزه با این بیماری در اختیار همه قرار دهند. ایران پیشرفت های زیادی در این زمینه کسب کرده و حاضریم این پیشرفت ها و دستاوردها را در خدمت کشورهایی که مایل باشند، قرار دهیم.

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 75997

به "موسوی: بنا نیست هر ادعا و سؤال بی مبنا و پایه ای توسط آژانس مطرح و ایران به آن پاسخ دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسوی: بنا نیست هر ادعا و سؤال بی مبنا و پایه ای توسط آژانس مطرح و ایران به آن پاسخ دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید