7 مورد از بهترین قابلیت های اندروید که iOS از آن بی بهره است!

به گزارش مجله سرگرمی، در این مطلب اشاره ای خواهیم داشت به 7 مورد از بهترین قابلیت های اندروید که محصولات مبتنی بر سیستم عامل iOS از آن بی بهره هستند.

7 مورد از بهترین قابلیت های اندروید که iOS از آن بی بهره است!

رقابت بین سیستم عامل های اندروید و iOS، یکی از قدیمی ترین رقابت ها در بازار گوشی ها و تبلت های هوشمند بوده و به نظر هم نمی رسد که قصد خاتمه یافتن داشته باشد! هر دوی این سیستم عامل ها قابلیت های شاخص زیادی دارند که به آن افتخار نمایند. از امنیت و سرعت بالای iOS گرفته تا قابلیت شخصی سازی و البته دستیار صوتی Google Assistant، نمونه های کوچکی از ویژگی های این دو اکوسیستم محبوب به شمار می آیند که البته از اهمیت بسیار بالایی نیز قبل تصمیم گیری برای خرید برخوردارند!

چندی پیش در رابطه با قابلیت های خوب iOS که اندروید از آن بی بهره است صحبت کردیم. اکنون اما قصد داریم بعضی از بهترین قابلیت های اندروید را آنالیز کنیم که در حال حاضر در آیفون شاهد آن ها نیستیم.

1. استفاده از برنامه دلخواه

اینکه بخواهید Gmail را به عنوان برنامه پیش فرض گوشی های خود قرار دهید، یکی از قابلیت های اندروید است که کاربران آیفون سال هاست آن را از اپل می خواهند. اما اپل تنها کاری که انجام داد، امکان حذف برنامه خود این شرکت بود و کاربران همچنان نمی توانند برنامه ای را به عنوان برنامه پیش فرض تنظیم نمایند!

در طرف دیگر اما کاربران اندروید از همان ابتدا می توانستند برنامه پیش فرض خود را به سیستم عامل معرفی نمایند. برای مثال اگر از مرورگری بیشتر استفاده می کنید یا با رابط کاربری و قابلیت های آن بیشتر آشنایی دارید، می توانید همان مرورگر را به عنوان مرورگر پیش فرض انتخاب کنید. همین مسئله در رابطه با پیغام رسان، تماس و … نیز وجود دارد و کاربر بدون مشکل می تواند برنامه های پیش فرض خود را تغییر دهد.

برای مشاهده برنامه های پیش فرض نیز کافی است وارد تنظیمات شده و در قسمت برنامه ها با کلیک روی سه نقطه در بالای تصویر (در گوشی های مختلف این منو ممکن است کمی متفاوت باشد)، گزینه برنامه های پیش فرض را انتخاب نمایند. Settings > Apps & notifications > Default apps

7 کاری که iOS بهتر از اندروید انجام می دهد

2. دستیار صوتی Google Assistant

یکی از محدود قابلیت های اندروید که شاید در کشور ما زیاد مورد استقبال کاربران قرار نگیرد، همین دستیار صوتی هوشمند Google Assistant است. در اپل، دستیار صوتی مشابهی وجود داشته که سیری (Siri) نام دارد. اما Google Assistant بسیار پیچیده تر و پیشرفته تر از سیری است چرا که بخشی از پایگاه داده شگفت انگیز گوگل به حساب می آید.

دستیار صوتی گوگل توانایی بیشتری در فهم درخواست های مربوط به صنعت و اسامی افراد مختلف دارد و همچنین در بیشتر مواقع، همان چیزی را به شما می دهد که دنبال آن هستید. پاسخ هایی هم که از Google Assistant دریافت می کنید بسیار دقیق و جامع هستند چرا که این دستیار هوشمند در صورت عدم توانایی در پاسخ گویی به سوالات، به وسیله جست و جوی گوگل نیز به شما پاسخ می دهد. قابلیتی که سیری از آن بی بهره است.

از دیگر قابلیت های بسیار خوب Google Assistant، هماهنگی بسیار بالای آن با بخش های مختلف گوشی هوشمند است. مثلا این دستیار می تواند زمان جلسه بعدی شما را یادآور گردد و همچنین اطلاع دهد در جهت برگشت به خانه، ترافیک در چه سطحی است. اگر از اسپیکر هوشمند Nest Home، Google Home و یا هر وسیله سازگار دیگری استفاده می کنید، می توانید به یاری این دستیار صوتی بخش های مختلف خانه از قبیل چراغ ها، ترموستات و برق ها را حتی از راه دور کنترل کنید.

این دستیار صوتی که در همه گوشی های اندرویدی نیز در دسترس قرار گرفته است، با گفتن Hey Google یا Ok Google فعال می گردد. اگر هم می خواهید بدانید چه سوال هایی می توان از آن پرسید، کافی است ابتدا آن را با فشردن و نگه داشتن دکمه هوم و یا صدا کردن با دو عبارت بالا فعال کنید و سپس بگویید: ?What can you do. خوشبختانه کاربران آیفون نیز می توانند Google Assistant را نصب و از امکانات آن بهره مند شوند. اما خب متاسفانه نمی توانند از آن عنوان دستیار پیش فرض خود استفاده نمایند.

3. قابلیت تقسیم شدن صفحه (split-screen)

اگرچه اپل در سیستم عامل iPadOS که سیستم عامل تبلت های این شرکت به حساب می آید، قابلیت استفاده از چند برنامه به صورت همزمان را فراهم آورده، اما در سیستم عامل iOS که متعلق به آیفون هاست، فعلا شاهد حضور چنین قابلیتی نیستیم. با این حال، می توان این حرکت اپل را امیدوارنماینده دانست.

در طرف دیگر اما اندروید قرار گرفته است که از سال 2016 و اندروید 7.0 (نوقا) تا کنون از قابلیت split-screen بهره می برد. استفاده از دو برنامه به صورت همزمان بسیار کاربردی است. مثلا به دنبال این هستید که شماره ای را برای شخصی در برنامه دیگری ارسال کنید یا متنی را از برنامه ای درون جیمیل وارد کنید. با دانستن اینکه split-screen چه کاری انجام می دهد، می توان این سوال را پرسید که چرا اپل تا کنون چنین قابلیتی را در گوشی های خود قرار نداده؟ اینکه در آیپدها شاهد استفاده از چنین قابلیتی هستیم، شاید به خاطر اندازه بزرگ این دستگاه ها باشد. اما اندازه 6 یا 6.5 اینچ هم آنقدرها کوچک نیست!

آسان ترین راه برای دسترسی به چنین قابلیتی، وارد شدن به بخش مالتی تسکینگ است. با لمس دکمه مربوط به مالتی تسکینگ، آیکون برنامه را در بالا مشاهده می کنید که باید آن را انتخاب کنید. (این آیکون مشابه آیکون خود برنامه است). سپس از لیست ظاهر شده، گزینه split-screen را انتخاب نموده و برنامه دوم را باز کنید. به خاطر داشته باشید که این مراحل ممکن است در گوشی های دیگر متفاوت باشد.

قابلیت دیگر، تنظیم اندازه هر پنجره است. به این صورت که می توانید بعد از قرار دریافت دو برنامه در کنار هم، اندازه پنجره مخصوص به آن ها را هم تغییر دهید. البته این مورد بیشتر برای گوشی هایی کاربرد دارد که نمایشگری بزرگ تر از 6.0 اینچ دارند. در غیر این صورت کمی کار با split-screen سخت می گردد.

مهم ترین نقاط عطف اندروید طی یک دهه اخیر

4. شخصی سازی homescreen

تقریبا همه با شکل و شمایل گوشی های اپل آشنا هستند. در این سیستم عامل (iOS)، تمام برنامه های نصب شده روی گوشی در همان صفحه اول (homescreen) قرار می گیرد که البته می توانید برنامه ها را در صفحات بعد نیز قرار دهید. اما چیزی به نام منوی برنامه ها و صفحه اصلی به صورت مجزا وجود ندارد!

اما بیشتر گوشی های اندرویدی، به صورت پیش فرض هم منوی برنامه ها و هم homescreen را به صورت مجزا در اختیار دارند. صفحه اصلی این گوشی ها اختیار تام به شما می دهد تا برنامه ها را در هر کجا که می خواهید قرار دهید. حتی می توانید برنامه ای در آن قرار ندهید! خوشبختانه اپل حداقل این اجازه را به شما می دهد تا پوشه های مختلفی ساخته و برنامه ها را جهت خلوت شدن منو، در آن ها قرار دهید.

همانطور که گفته شد، اندروید این اختیار را به شما می دهد تا هرطور که خواستید صفحه اصلی گوشی را شخصی سازی نموده و حتی ویجت های مختلفی هم به آن اضافه کنید. در آیفون ها در حال حاضر تنها می توان به وسیله Today view به لیست ویجت ها دسترسی داشت.

5. استفاده از لانچرهای مختلف

یکی دیگر از جذاب ترین و شاید بهترین قابلیت های اندروید به نسبت iOS، استفاده از لانچرهای مختلف است. لانچرها شاید گسترده ترین تغییر را در گوشی های شما پدید آورند و برای تنوع دادن به شکل و شمایل ظاهری گوشی، صفحه اصلی و حتی آیکون برنامه ها، بهترین گزینه به حساب می آیند. در بسیاری از موارد شاهد این بوده ایم که بعضی ها صرفا به خاطر شخصی سازی محدود آیفون ها، قید خرید این محصولات را زده اند چرا که تمایل داشتند هرزگاهی گوشی خود را با ظاهری جدید ببینند!

لانچر های بسیار خوب و محبوبی در گوگل پلی برای دانلود در دسترس قرار دارند که سرآمد همه آن ها، نوا لانچر است! البته می توانید لانچرهای فوق العاده خوب دیگر از جمله لانچر مایکروسافت، Apex Launcher و Action Launcher را هم به وسیله همین فروشگاه دریافت کنید. هر کدام از این برنامه ها قابلیت ها و ویژگی های جذابی را برای گوشی شما به ارمغان خواهند آورد که بر اساس همین قابلیت ها نیز کاربران آن ها متفاوت است.

شاید مادامی که آیفون در اختیار داشته باشید، چندان اهمیت خاصی به شخصی سازی ندهید. اما کافی است یکبار با یک گوشی اندرویدی، لانچرهای مختلف را روی گوشی امتحان کنید و شکل و شمایل آن را متناسب با سلیقه خود تغییر دهید! جالب است بدانید هرچه بیشتر تم و رنگ و لعاب گوشی خود را تغییر می دهید، بیشتر درگیر آن می شوید و در فاصله زمانی کمتری اقدام به نصب لانچر دیگر می کنید! البته شاید برای بعضی ها این موضوع چندان اهمیتی نداشته باشد!

اینکه اپل در آینده چنین اجازه را به کاربران خود می دهد، کمی دور از ذهن به نظر می رسد. اما اگر قابلیت شخصی سازی به iOS اضافه گردد، یکی از بزرگ ترین فاصله های این سیستم عامل به نسبت اندروید برداشته خواهد شد و چه بسا همین موضوع کاربران بیشتری را به سمت محصولات اپل بکشاند.

8 قابلیت بسیار کاربردی که از اندروید 11 و iOS 14 انتظار داریم

6. تصاویر زمینه متغیر

یکی از مهم ترین عوامل شخصی سازی، تغییر مدام تصویر زمینه است. بنابراین اگر به دنبال چنین قابلیتی در اندروید هستید و آن را در لانچرها جست و جو می کنید، این فرایندها ممکن است کمی حوصله سربر و وقت گیر باشد. به همین دلیل گوگل برنامه ای تحت عنوان Wallpapers app را برای شما تدارک دیده که خب دوستان آیفونی ما باز هم از آن بی بهره اند.

برنامه Wallpapers app به شما این امکان را می دهد که بدون نصب هیچ برنامه دیگری از جمله لانچرهای گوناگون، تصویر زمینه گوشی و صفحه قفل آن را به صورت روزانه تغییر دهید. البته در این برنامه، همه چیز به صورت اتوماتیک انجام می گردد و نیازی نیست که هر بار وارد این برنامه شده و تصویر زمینه های گوناگون را برای گوشی خود انتخاب کنید.

خوشبختانه دسته های مختلف از جمله طبیعت، مناظر شهری، حیوانات و … در بین مجموعه تصاویر زمینه این برنامه وجود دارد و خب هیچ نگرانی بابت تمام شدن این تصاویر وجود نخواهد داشت. دسته مورد نظر خود را انتخاب نموده و یک تصویر را برگزینید. از آن پس برنامه کارهای باقی مانده را انجام خواهد داد.

7. تماشای ویدئو و پیغام دادن به صورت همزمان

اگر تا کنون با برنامه نقشه گوگل به جهتیابی مشغول بوده باشید و پیغامی دریافت کردید و باید آن را پاسخ دهید، می بینید که با فشردن دکمه هوم و بیرون آمدن از برنامه، یک پنجره بسیار کوچک از نقشه گوگل در گوشه تصویر باقی می ماند! با عرضه اندروید Oreo در سال 2017، اندروید قابلیت تصویر در تصویر را با برنامه هایی بیشتر از صرفا ویدئو سازگار کرد.

علاوه بر نقشه و ویدئو، قابلیت تصویر در تصویر از برنامه های بسیار بیشتری نیز پشتیبانی می نماید. مثلا در حال استریم یک ویدئو در یوتیوب هستید و می خواهید همزمان به یک پیغام نیز پاسخ دهید و یا در برنامه Reddit به دنبال اخبار گوناگون بگردید. یوتیوب در بالای صفحه می ماند و شما به راحتی به کارهای دیگر می پردازید. برای بازگشت به برنامه قبلی (یوتیوب) کافی است روی پنجره کوچک آن یک بار ضربه بزنید.

متاسفانه کاربران آیفون از هیچ قابلیت مشابهی برخوردار نیستند و خب هرآنچه که روی صفحه برایشان به نمایش در می آید، با به عقب برگشتن ناپدید می گردد. این هم یکی از قابلیت های خوبی است که عجیب است چرا اپل تا کنون آن را به iOS اضافه ننموده!

مهم ترین گوشی های اندرویدی در یک دهه گذشته

با این اوصاف بیشتر این قابلیت ها مربوط به شخصی سازی است اما خب این قابلیت هم بسیار مهم به شمار می آیند. بعضی ها توجه خاصی به شخصی سازی ندارند و صرفا کاربرد برایشان بیشتر اهمیت دارد (البته در این صورت هم احتمالا اندروید در مجموع در کشور ما رجحان دارد)، بعضی ها سرعت و کیفیت سیستم عامل برایشان مد نظر است و بعضی ها نیز به iOS و قابلیت های متعدد آن علاقه دارند. بدین ترتیب می توان گفت این تفاوت ها می تواند برای بسیاری ها اصلا عامل مشخص نماینده ای نباشد.

نظر شما در رابطه با این قابلیت های اندروید چیست؟ آیا مواردی از این دست می توانند عوامل تاثیرگذاری در انتخاب شما حین خرید یک گوشی هوشمند باشد؟

منبع: cnet

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 67088

به "7 مورد از بهترین قابلیت های اندروید که iOS از آن بی بهره است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 مورد از بهترین قابلیت های اندروید که iOS از آن بی بهره است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید