الگوی غذایی نامناسب، مهمترین دلیل بروز بیماری های غیر واگیر

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/خراسان شمالی مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: الگوی غذایی نامناسب به شکل افزایش مصرف روغن و چربی، مواد قندی و شیرین و نمک و همچنین مصرف کم سبزی و میوه از مهمترین دلایل بروز بیماری های غیر واگیر در کشور است.

الگوی غذایی نامناسب، مهمترین دلیل بروز بیماری های غیر واگیر

نسرین علیزاده در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: در حال حاضر بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، فشار خون و چربی خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، سکته های مغزی و قلبی و انواع سرطان، مهمترین علت مرگ و میر در دنیا و ایران بشمار می رود.

وی با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی در بچه ها زیر پنج سال کشور در یک دهه دو برابر شده است، اضافه کرد: در حدود 20 درصد دانش آموزان و نیمی از زنان و مردان 64-15 ساله کشور نیز دچار اضافه وزن و چاقی هستند که پیامد آن شیوع کلسترول و فشارخون بالا، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ها در کشور است.

علیزاده سرانه مصرف روزانه قند و شکر در کشور را 66 گرم و مصرف روغن را 46 گرم بیان کرد و گفت: براساس سبد مطلوب غذایی، مصرف قند و شکر باید به 40 گرم و مصرف روغن نیز باید به 35 گرم در روز کاهش یابد.

وی ادامه داد: مردم روزانه به طور متوسط 10 تا 12 گرم نمک مصرف می نمایند در حالی که مقدار توصیه شده نمک برای افراد زیر 50 سال کمتر از پنج گرم و برای افراد بالای 50 سال و کسانی که مشکل فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی دارند کمتر از سه گرم در روز است.

علیزاده اظهار داشت: از مهمترین اقدامات در زمینه تغذیه سالم، کاهش مصرف قند، نمک و چربی، جایگزینی اسیدهای چرب اشباع با اسیدهای چرب غیراشباع، حذف روغن نباتی جامد و نیمه جامد و جایگزینی آن با روغن مایع، فراوری و مصرف محصولات غذایی کم چرب، کم قند و کم نمک و فرهنگسازی و آموزش در زمینه تغذیه صحیح است.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

ariyablog.ir: آریا بلاگ: آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

hadiee.ir: مجله هدیه: از مسافرت تا ورزش از همه چیز و همه جا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 111567

به "الگوی غذایی نامناسب، مهمترین دلیل بروز بیماری های غیر واگیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الگوی غذایی نامناسب، مهمترین دلیل بروز بیماری های غیر واگیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید