معرفی کامل بیماری سنگ کلیه معرفی کامل بیماری سنگ کلیه

به گزارش مجله سرگرمی، بیماری سنگ کلیه یکی از بیماری های شایع در ایران است که معضلات زیادی برای مبتلایان به این بیماری ایجاد می نماید. در این نقشه راه به معرفی کامل بیماری سنگ کلیه، علل و علت به وجود آمدن انواع سنگ کلیه، تشخیص سنگ کلیه، درمان و جلوگیری از سنگ کلیه خواهیم پرداخت.

معرفی کامل بیماری سنگ کلیه معرفی کامل بیماری سنگ کلیه

معرفی کامل بیماری سنگ کلیه

به گزارش خبرنگاران به نقل از دکتر دکتربیماری سنگ کلیه یکی از بیماری های شایع در ایران است که معضلات زیادی برای مبتلایان به این بیماری ایجاد می نماید. در این نقشه راه به معرفی کامل بیماری سنگ کلیه، علل و علت به وجود آمدن انواع سنگ کلیه، تشخیص سنگ کلیه، درمان و جلوگیری از سنگ کلیه خواهیم پرداخت.

ادرار از مواد معدنی فراوان و املاح محلول شکل گرفته است. هنگامی که در ادرار مقادیر زیادی از این مواد معدنی و املاح وجود داشته باشد، امکان پدید آمدن سنگ کلیه نیز وجود دارد.

سنگ کلیه می تواند کوچک باشد، اما در مواردی سنگ های کلیه رشد نموده و عظیم می شوند و حتی حفره های توخالی درون کلیه را نیز پُر می نمایند. بعضی از سنگ ها درون کلیه باقی می مانند و مشکل خاصی را برای فرد به وجود نمی آورند. اما گاهی اوقات، سنگ کلیه می تواند به میزنای (لوله ای مابین کلیه و مثانه) برود. اگر سنگ کلیه به مثانه برسد، می تواند با ادرار از بدن خارج گردد. اما اگر سنگ در میزنای گیر بیفتد، ممکن است جریان ادرار را قطع نموده و درد زیادی را به وجود بیاورد.

معرفی کلیه و دستگاه ادراری

کلیه اندامی به اندازه دست مشت نموده است که مسئول کنترل حجم و ترکیب مایعات بدن است. بیشتر افراد دارای دو کلیه هستند که در طرفین ستون فقرات قرار گرفته اند. کلیه سالم وظیفه تصفیه خون از مواد زائد و دفع این مواد به وسیله ادرار را نیز برعهده دارد.

کلیه سطح سدیم، پتاسیم و کلسیم موجود در خون را نیز کنترل می نماید. کلیه، میزنای و مثانه بخشی از دستگاه ادراری بدن هستند. دستگاه ادراری، ادرار را در بدن فراوری نموده، انتقال داده و ذخیره می نماید.

کلیه ها ادرار را از آب و مواد زائد دیگر بدن فراوری می نمایند. سپس ادرار از میزنای به مثانه می رود و در آنجا ذخیره می گردد. ادرار نهایتا به وسیله پیشاب راه یا مجرای ادراری از بدن خارج می گردد.

سنگ کلیه در کلیه شکل می گیرد. بعضی از سنگ های کلیه به داخل میزنای می فرایند. در صورتی که سنگی از کلیه خارج شده و در میزنای گیر بیفتد، به آن سنگ مجاری ادراری گفته می گردد.

اجزای تشکیل دهنده سنگ های کلیه چه چیزهایی هستند؟

سنگ های کلیه مختلفی در انواع و رنگ های متفاوتی وجود دارد. نحوه درمان و جلوگیری از به وجود آمدن هرکدام نیز به نوع سنگ بستگی دارد.

سنگ های کلیه از نوع کلسیمی (80 درصد از سنگ های کلیه)

سنگ های کلیه از نوع کلسیمی، از شایع ترین نوع سنگ های کلیه محسوب می شوند. دو نوع سنگ کلیه از نوع کلسیمی وجود دارد: سنگ کلیه کلسیم اُگزالات و کلسیم فسفات. کلسیم اگزالات با اختلاف شایع ترین سنگ کلیه از نوع کلسیمی است.

بعضی در ادرار خود بیش از حد کلسیم دارند و همین نیز موجب می گردد که خطر شکل دریافت سنگ کلسیمی افزایش پیدا کند. حتی اگر مقادیر کلسیم در ادرار در حد طبیعی نیز باشد، ممکن است سنگ کلیه به دلایل دیگری به وجود بیاید.

سنگ های کلیه از نوع اسید اوریکی (5 تا 10 درصد از سنگ های کلیه)

اسید اوریک یکی از مواد زائدی است که بر اثر تغییرات شیمیایی بدن شکل می گیرد. بلورهای اسید اوریک به خوبی در ادرار اسیدی حل نمی شوند و سنگ های کلیه از نوع اسید اوریکی را به تشکیل می دهند. اسیدی بودن ادرار ممکن است به چندین دلیل اتفاق افتاده باشد، این دلایل عبارتند از:

  • داشتن اضافه وزن

  • اسهال مزمن

  • دیابت نوع 2 (قند خون بالا)

  • بیماری نقرس

  • رژیم غذایی حاوی پروتئین حیوانی بالا و میوه و سبزیجات پایین

  • سنگ های کلیه از نوع استرووایتی یا عفونی (10 درصد از سنگ های کلیه)

سنگ های کلیه از نوعی استرووایتی، چندان شایع نیستند. این نوع سنگ های کلیه عموما به عفونت های مزمن ادراری یا عفونت سیستم دستگاه ادراری ارتباط دارند. بعضی باکتری ها موجب می شوند ادرار کمتر اسیدی و بیشتر بازی یا قلیایی گردد.

سنگ های کلیه از نوع آمونیوم فسفات منیزیم (استروویت) در ادرار قلیایی شکل می گیرند. این نوع سنگ های کلیه در اغلب موارد عظیم بوده و شاخه های نیز دارند و بیشترا نیز به سرعت رشد می نمایند.

کسانی که به عفونت های مزمن ادراری ابتلا پیدا می نمایند، مانند کسانی که برای مدت طولانی سوند در کلیه یا مثانه خود دارند یا کسانی که در تخلیه مثانه به دلایل مختلفی مانند اختلالات عصبی (فلج، بیماری ام اس و بیرون زدگی نخاع) دچار مشکل هستند، بیشترین احتمال شکل گیری این نوع سنگ های کلیه را دارند.

سنگ های کلیه از نوع سیستینی (کمتر از 1 درصد از سنگ های کلیه)

سیستین یک اسید آمینه است که در غذاهای خاصی وجود دارد. سیستین از مواد متشکله پروتئین است.

بیماری سیستینوریا (سیستین بالا در ادرار) نوعی اختلال متابولیکی ارثی نادر است. این بیماری هنگامی بروز پیدا می نماید که کلیه ها دیگر نتوانند به وسیله ادرار سیستین را بازجذب نمایند. و وقتی هم که سیستین ادرار به سطح بالایی برسد، سنگ کلیه تشکیل می گردد. بیشتر سنگ های کلیه از نوع سیستینی در سنین پایین و کودکی به وجود می آیند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن ضروری است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

استدیو مرینا: استدیو مرینا، مجله خبری صنایع هنری، گردشگری، ورزشی و عملی

مجله فوتبال دوستان: مجله فوتبال دوستان، وبلاگ خبری و تفسیری فوتبالیستها

مجله آراد: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 112440

به "معرفی کامل بیماری سنگ کلیه معرفی کامل بیماری سنگ کلیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کامل بیماری سنگ کلیه معرفی کامل بیماری سنگ کلیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید